-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, chci se zeptat, která muslimská „větev“ je radikálnější – šíité či sunnité? Která skupina je více teroristická? Nebo se to nedá určit tak jednoznačně?
Děkuji Vám za Vaši odpověď
Hezký den,
odpověď na Vámi uvedenou otázku jsme hledali ve více zdrojích; téma islámského radikalismu a terorismu je velmi obsáhlé a nelze jej jednoduše shrnout. Níže najdete několik postřehů z našeho bádání:
Tématu islámského radikalismu je věnována nemalá pozornost a jeho násilné projevy představují v současné době jeden z nejvíce diskutovaných problémů týkajících se bezpečnosti jak v evropském, tak blízkovýchodním kontextu. Pozornost médií a veřejnosti se soustřeďuje především na problematiku tzv. Islámského státu (IS), teroristické útoky radikálních islamistů v západní Evropě, a další. Samotný terorismus však není přímým produktem islámu, ale je spíše jedním z nástrojů, který radikální islám využívá. Je nicméně nepochybné, že radikální islám a jeho přívrženci jsou mezi muslimy těmi nejviditelnějšími a nejaktivnějšími, a proto také často dochází k mylné stereotypizaci, co muslim to terorista. Hlavním terčem a většinou obětí islámských teroristů jsou však muslimové a vzájemná nevraživost jednotlivých skupin a sekt má za následek mnoho obětí na obou stranách.
Pro pochopení četných radikálních islamistických skupin je klíčové pochopení historického rozštěpení islámu do dílčích skupin a sekt, které probíhalo už od smrti proroka Mohammeda. Vznik a rozdíly mezi dvěma hlavními proudy – šíity a sunnity, byly již v ptejteseknihovny zodpovězeny a rádi bychom Vás tedy odkázali na následující odkaz, viz ptejteseknihovny.cz/dotazy/siite-a-sunnite.
Islámský svět věřících můžeme ilustrovat následovně, do množiny muslimů neboli všech, kteří se hlásí k islámu, zahrneme menší podmnožinu islamistů, jinými slovy těch, pro které není islám je kromě víry také východiskem pro uspořádání světa – které je jejich cílem; a do této množiny zahrneme další malé podmnožiny radikálů, extremistů a teroristů, kteří své cíle a ambice uskutečňují radikálními, extremistickými, či dokonce teroristickými prostředky.
Za jeden nejznámějších radikálních výklad islámu se pokládá salafismus, který je podproudem sunnitského islámu. Ovšem je třeba dodat, že většina salafistů násilí odmítá a jen malý podíl salafistů, tzv. salafističtí džihádisté, mají tendence dosahovat svých cílů skrze násilný ozbrojený boj, tzv. džihád, bez jakýchkoliv ústupků vůči vládám, které se neřídí islámským právem. V tomto ideovém semeništi mají původ také dvě nejznámější teroristické organizace al-Qá’ida, Islámský stát a africká povstalecká skupina Boko Haram.
Na druhé straně, mezi šíitské teroristické organizace můžeme zařadit například libanonský Hizballáh, politicko-militantní organizaci proslulou vojenským odporem vůči Izraeli, především po jeho invazi Izraele do Bejrútu v roce 1982.
Oba proudy mají ale také své umírněnější podskupiny. Těmi jsou například šíitští alevité a sunnitští sufité. Sufité také často označovaní jako mystici, se zajímají o okolní svět a jeho dění jen velmi málo a pro něž je islám způsobem vlastní spirituální cesty. Alevité se od „klasických“ vyznavačů islámu liší z našeho pohledu asi nejvíce, a to tím, že mimo jiné nemají mešity, neuznávají tzv. pět pilířů islámu, nemodlí se pětkrát denně a také nedrží ramadán.
Problematika islámu, radikální islámu a islámského terorismu je velmi spletitá a nelze ji jednoduše obsáhnout. Z tohoto důvodu a vzhledem k povaze tématu, se domníváme, že bylo vhodné, abyste se obrátila také na odborníky na tuto problematiku a sice např. Katedru Blízkého Východu při Univerzitě Karlově, https://kbv.ff.cuni.cz/cs, či oddělení Blízkého Východu Orientálního ústavu Akademie věd ČR, http://orient.cas.cz/cs/.
Zdroje:
PATKOVÁ, Michaela. "Islámský extremismus" pohledu psychologie náboženství [online]. Pardubice, 2013 [cit. 2021-05-28]. Dostupné z: https://theses.cz/id/7sfont/. Bakalářská práce. Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická. Vedoucí práce doc. Mgr. Vít Machálek, Ph.D.
OSTŘANSKÝ, Bronislav. Současný islám: tendence a dynamika. Vydání 1. [Praha]: Středisko společných činností AV ČR, v.v.i., 2018. 19 stran. Věda kolem nás, 88. Výzvy a otázky. ISBN 978-80-270-5123-6.
SARDAR, Ziauddin a MALIK, Zafar Abbas. Islám. Praha: Portál, 2004. s. [1a]. ISBN 80-7178-882-1. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:045131b0-697c-11e6-abea-5ef3fc9ae867.
FLAIG, Egon. Islám chce dobýt svět. Praha: Občanský institut, 2007. s. [1]. ISBN 80-86972-14-3. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:4a74b130-78fd-11e7-94b3-005056825209.
MÜLLER, Zdeněk. Islám: historie a současnost. Praha: NS Svoboda, 1997. s. [1a]. ISBN 80-205-0534-2. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:398dba7e-112c-4e7b-8f3b-6e4239ce1ebc.
MUZIKÁŘ, Josef. Islám v politice. Praha: Svoboda, 1987. s. [1a]. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:6a0dc750-4e8d-11e3-ae53-5ef3fc9ae867.
BLAŽEJOVÁ, Michaela, MUTÍNSKÝ, Miloslav a PAVLINCOVÁ, Helena. Slovník: judaismus, křesťanství, islám. Praha: Mladá fronta, 1994. s. 439. ISBN 80-204-0440-6. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:2f82efd0-269d-11e6-8145-5ef3fc9bb22f.
KÖNIG, Franz a WALDENFELS, Hans. Lexikon náboženství. Praha: Victoria Publishing, 1994. s. [1a]. ISBN 80-85605-51-1. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:11d27c60-ec86-11e8-9210-5ef3fc9bb22f.
Universum: všeobecná encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Odeon, 2000-2001. 10 sv. ISBN 80-207-1060-4.
FLEISSIG, Jiří a BAHBOUH, Charif. Malá encyklopedie islámu. Praha: Dar Ibn Rushd, 1993. 188 s. ISBN 80-900767-3-4.
KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. Šesté, opravené vydání. Praha: Vyšehrad, 2015. 305 stran. ISBN 978-80-7429-598-0.
KŘIKAVOVÁ, Adéla et al. Islám: ideál a skutečnost. 2., rozš. a aktualiz. vyd., (V nakl. Baset 1.). Praha: Baset, 2002. 311 s. ISBN 80-86223-71-X.
Níže uvádíme odkazy na další zajímavé články k tématu, které jsou volně dostupné na internetu. Jejich odbornost však nemůžeme zaručit.
https://andrejruscak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=470429
https://andrejruscak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=465821
https://www.novinky.cz/specialy/tema/clanek/sunnite-a-siite-40096594
Filozofie a náboženství
--
Národní knihovna ČR
21.05.2021 10:13