-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
na Vyšehradě jsou známé záhadné Čertovy kameny. Dle legendy je tam přinesl ďábel jenž se měl jmenovat Zardan.
Je možné nějak vysvětlit jméno Zardan?
Zar by mohlo odkazovat na Car, tedy krále. Z rodu Dan by měl pocházet antikrist.
Děkuji.
Dobrý den,
prohlédli jsme řadu zdrojů, ale přesné vysvětlení významu nebo původu jména Zardan jsme bohužel nenalezli. V níže uvedené publikaci je výraz "zardan" uveden pro asyrské pojmenování knížete nebo krále a opravdu souvisí se jménem car:
"Jiná často užívaná forma jména car jest také carev, carov, carevjo, která se (c=g) také garev (Graf), garov (uherské gróf), garevjo, grafjo, grabjo, grabě (hrabě) psala. Od některých rodův užívaný titul Landgraf пъпл—zemský hrabě, nýbrž Veland carev, jako Altgraf=Velet carev (veliký car) nikoliv, jak se vykládá, Starohrabě....
...Grimmovi jest grafto—(Geselle), co sobě z lat. comes tak upravil ; ale toto comes jest staroceltické kmet (comites^ kmetiši), nikoliv soudruh (socius). Leo (Vorlesungen über die Gesch. des deutsch. Volkes) vykládá jméno Graf z jakéhos celt. kořene na státního písaře (Staatsschreiber). Totéž jest arab. cherif č. šerif (cariv), assyr. cherib (cariv), zardan (caridan) = kníže, král, u Turkův = císař. S car jsou také mnohá jména starovýchodních králův (caralův) složena, jak to následovně ukážeme..."
Použitý zdroj: PLUSKAL MORAVIČANSKÝ, František Saleský. Přirozený počátek a vývoj mluvy lidské vůbec a venetoceltické zvláště. Uh. Hradiště: F.S. Pluskal Moravičanský, 1886. S. 63. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:9193c295-6b36-490d-b908-60554e69fa4c
Teorii možného vzniku jména Zardan zmiňuje Otomar Dvořák ve své publikaci České záhady:
"Zajímavou teorií přispěla do diskuze o Vyšehradě jedna ze čtenářek Fantastických fakt. Usuzuje, že podivné jméno ďábla Zardana je odvozeno od výrazu „záře denní, zardenní“ tedy denice, jitřenka, strážkyně přicházejícího slunce. Je tedy staroslovanským výrazem pro boha, jehož latinské jméno zní Lucifer (Světlonoš) a jehož symbolem též bývala hvězda Jitřenka. Křesťanští misionáři mu však přisoudili úlohu vládce ďáblů a zlých duchů."
Použitý zdroj: DVOŘÁK, Otomar. České záhady. V Praze: XYZ, 2008. S. 81-82. ISBN 978-80-7388-133-7. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:faf66370-a62c-11e3-b74a-5ef3fc9ae867
Další informace by ještě mohla obsahovat níže uvedená publikace, ale vzhledem k zatím trvajícímu uzavření Národní knihovny ČR stále bohužel nemáme přístup k tištěnému fondu:
* ONDREJKA, Viliam. Bestiář. České Budějovice: Nová Forma, 2010. 364 s. ISBN 978-80-87313-75-6. Obsah: https://www.obalkyknih.cz/file/toc/39635/pdf.
Jazyk, lingvistika a literatura
--
26.11.2020 10:34