-
To se mi líbí
-
Doporučit
chci se zeptat jaká je charakteristika zákazníka kreativce se zájmem o užité umění. a co vlastně je to užité umění?
Dobrý den,
dlouhou a vyčerpávající odpověď o tom, kdo vlastně je kreativec, najdete v knize CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku. V Praze: Institut umění, 2009. ISBN 978-80-7008-231-7. Informace je na straně 42 a 43. Dostupné také z: https://kramerius-vs.nkp.cz/uuid/uuid:d2b695a0-d445-11e3-b110-005056827e51.
Na stránkách je vysvětlen termín kreativec. Jelikož je jedno, s jakým oborem je kreativita spojena, oborové upřesnění nebylo nutné. Vysvětlení, co je užité umění najdete v Arts lexikonu, citujeme z něj:
"Umění užité (applied art)
U.u. je souhrnné označení umělecké či průmyslové výroby produkující předměty i samotné výrobky každodenní potřeby, umělecky zpracované ve formě nebo k výzdobě. U předmětů u.u. se tedy prolíná funkce užitná s funkcí estetickou.
Po organizační stránce vychází u.u. z dobových výrobních podmínek, umělecky je ovlivněno dobovými uměleckými styly. Spojením estetické a užitkové funkce patří u.u. k nejstarším uměleckým projevům (pravěké hrnce atd.). V současné době u.u. zahrnuje:
a) umělecké řemeslo, jehož základem je rukodělná výroba v dílně vedené mistrem; vznikají tak unikátní výrobky vytvářené jedinou osobou. Dělí se podle hmot, technik a odvětví. Ve vlastním smyslu slova vzniká až v souvislosti s počátky průmyslové výroby, kdy jednotlivé předměty vyrobené řemeslníkem jako originály nabývají podobného společenského postavení jako díla výtvarného umění.
b) umělecký průmysl, pro nějž je charakteristická větší koncentrace pracovních sil a dělba práce. Výtvarník je většinou jen autorem návrhu. Rozvoj uměleckého průmyslu je spojen s manufakturní výrobou v 16. a 17. století. Manufaktura měla vlastního návrháře nebo spolupracovala s významnými umělci. V 19. století umělecký průmysl přerostl v tovární velkovýrobu, často provázenou narušením dřívější jednoty umění a řemesla. Oddělilo se takzvané umění krásné a umění masové, úzce spjaté s výrobou a základními potřebami společnosti, které zahrnuje tvorbu užitkovou, dekorativní, aplikovanou, nezobrazivou, ornamentální. Někdy též mluvíme o praktické etice. Od poloviny 19. století se projevovala snaha o obnovení estetického aspektu tovární výroby i o znovuoživení starých uměleckých řemesel, zejména ze strany výtvarného hnutí Arts and Crafts (J. Ruskin, W. Morris) s cílem rehabilitovat estetickou stránku u.u. Myšlenky hnutí Arts and Crafts rozvíjela později různá sdružení výtvarných umělců a uměleckých řemeslníků ve světě. Tyto veškeré snahy o zvýšení úrovně u.u. byly dovršeny zřízením institucí pečujících o jeho uchování a rozvoj - uměleckoprůmyslové školy a uměleckoprůmyslová muzea, které se tematikou aplikovaného umění zabývají (1885 Uměleckoprůmyslová škola v Praze – dnes VŠUP, v roce 1885 Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 1873 Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně).
Charakteristickým stylem pro u.u. je posecesní styl art deco, který se u nás rozšířil po 1. světové válce zejména zásluhou uměleckoprůmyslových škol, skláren v Novém Boru nebo družstva Artěl. Vznikl jako luxusní a vysoce dekorativní styl, ale postupně pronikl v jednodušších formách i k širší veřejnosti. Návrháři byli především inspirováni dobou Ludvíka XVI. a empírem. Jako materiál používali exotické materiály jako např. eben, perleť, slonovinu, želví krunýře, zlato apod.
c) novým odvětvím u.u. ve 20. století je průmyslové návrhářství, design (→ design). Design členíme na několik druhů: design spotřebního zboží (předměty denní potřeby), design průmyslových strojů a nástrojů, design architektonických interiérů (soukromých, pracovních a veřejných), design vizuální (písmo, plakáty, reklama), design obalové techniky (úprava obalů pro spotřebitele).
U.u. rozlišujeme z hlediska: funkce – truhlářství, řezbářství, zámečnictví, čalounictví, vázání koberců, krajkářství, výšivkářství, zlatnictví, šperkařství, sklářství, loutkářství, zbrojířství, zvonařství, výroba keramiky, užitá grafika atd. materiálu – výroba z organických látek (dřeva, papíru, kosti, kůže, textilních vláken), z anorganických látek (hlína, minerály, kovy), z umělých látek (porcelán, sklo, plastické hmoty).
L: Encyklopedický slovník. Praha : Odeon, 1993, 1253 s.; Ilustrovaný encyklopedický slovník, III. díl (Pro-Ž). Praha : Academia, 1982, 976 s.; MORANT, Henry de. Dějiny užitého umění od nejstarších dob po současnost. Praha : Odeon, 1983, 573 s.; ŠINDELÁŘ, Dušan. Estetika užité tvorby. Praha : Odeon, 1978, 295 s." Zdroj: http://www.artslexikon.cz/index.php?title=Um%C4%9Bn%C3%AD_u%C5%BEit%C3%A9
Další informace ke kreativnímu průmyslu najdete v těchto publikacích:
- https://prospero.divadlo.cz/e-publikace-ke-stazeni/kulturni-a-kreativni-prumysly-v-ceske-republice/
- https://prospero.divadlo.cz/e-publikace-ke-stazeni/kreativni-prumysl-v-rakousku/
- https://www.idu.cz/cs/publikace/1268-kulturni-a-kreativni-prumysly-plzne
- https://www.idu.cz/cs/o-nas/veda-a-vyzkum/vedeckovyzkumne-projekty/704-mapovani-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-v-cr
- https://www.idu.cz/cs/publikace/739-mapovani-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-v-cr-ii-svazek
- https://www.idu.cz/cs/publikace/737-vyzkum-a-vyvoj-v-kulturnich-a-kreativnich-odvetvich
- https://www.idu.cz/cs/publikace/797-kulturni-a-kreativni-prumysly-v-nemecku
- https://www.idu.cz/cs/publikace/795-kulturni-a-kreativni-prumysly-ve-vybranych-zemich-evropske-unie-vymezeni-ekonomicky-prinos-strategicka-podpora
- https://www.idu.cz/cs/publikace/793-podpora-internacionalizace-a-exportu-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-v-cr
Ekonomické vědy, obchod
--
Národní knihovna ČR
16.03.2020 08:00