-
To se mi líbí
-
Doporučit
Pri čítaní knihy Babička som narazil na odsek, ktorému som úplne neporozumel:
Kde jaký kousek chleba ležet zůstal, i kůrky, co děti
nedojedly, strčila babička do kapsáře; trefilo-li se jít okolo vody,
hodila rybám, rozdrobila mravencům, když šla s dětmi, nebo
ptákům v lese, zkrátka ona nezmařila jediného sousta a vždy
napomínala: „Važte si božího daru, bez něho je zle, a kdo si ho
neváží, toho Bůh těžce tresce.“ Jestli dítě chléb z ruky upustilo,
muselo jej pak políbit, jako za odprošení; tak i kdyby kde zrnko
hrachu bylo leželo, zvedla je babička a vyznamenaný na něm
kalíšek s úctou políbila. Tomu všemu babička i děti učila.
Nepochopil som vete: tak i kdyby kde zrnko
hrachu bylo leželo, zvedla je babička a vyznamenaný na něm
kalíšek s úctou políbila.
Prosím, mohli by ste mi objasniť význam tejto vety? Vopred ďakujem.
Dobrý den,
v nám dostupných knihách jsem ohledně významu této věty nenalezla nic.
Domnívám se však, že věta „tak i kdyby kde zrnko hrachu bylo leželo, zvedla je babička a vyznamenaný na něm kalíšek s úctou políbila“ má podobný význam jako věty před ní, tedy výraz úcty a vděčnosti za Boží dary. Co se týká slova „kalíšek“, Slovník spisovného jazyka českého mj. uvádí: zrnka hrachu s bílými kalíšky = světlými skvrnkami v podobě kalichu. Domnívám se, že jde o místo, kde se nachází klíček, z něhož může vyrůst nová rostlina. Mohlo by jít tedy i o výraz úcty a vděčnosti za dar života, za nový život, za Boží péči a zajištění obživy i v budoucnu.
Slovo vyznamenat může mít podle Spisovného jazyka českého také význam „graficky nebo jinak vyznačit, označit“ - tedy zvýraznit (zastarale).
Můžete se také zkusit obrátit na jazykovou poradnu Ústavu pro jazyk český AVČR, kde Vám odpoví fundovaněji: http://www.ujc.cas.cz.
Prameny:
Slovník spisovného jazyka českého. 2. díl, H - L / [zpracoval Bohuslav Havránek]. -- 2. nezm. vyd. -- Praha : Academia, 1989, s. 265.
Slovník spisovného jazyka českého. 7. díl, V - Y / [zpracoval Bohuslav Havránek]. -- 2. nezm. vyd. -- Praha : Academia, 1989, s. 401.
Jazyk, lingvistika a literatura
--
26.07.2011 08:47