-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,potřebovala bych poradit ohledně vývojových koncepcí,které zpracoval M.Erickson, Jean Piaget a Lavrence Kohlberg.Konkrétně jejich rozdělení do jednotlivých životních stádii a charakteristické prvky těchto etap. Děkuji
Dobrý den,
Psychologický slovník a Filosofický slovník uvádějí tyto informace:
Erik Erikson (1902 - 1994), německý psycholog a psychoanalytik. Vytvořil teorii psychosociálních stádií vývoje tzv. "osm věků člověka", v nichž je každý jedinec vždy přímo konfrontován s určitým životním úkolem.
1. stádium: první rok života - vytváření pra-důvěry proti pra-nedůvěře, období formování důvěry a nedůvěry, v tomto stádiu je důležitá role matky a její lásky 2. stádium: mezi 2 a 3 rokem života - pocit autonomie proti pocitu hanby (pochybnosti), sebekontrola proti pochybnostem a studu 3. stadium: mezi 3 a 5 rokem života - účelnost jednání proti pocitům viny, objevování možnosti svobodné vůle 4. stádium: 6 rok - puberta - smysl pro práci, snaživost stojí proti pocitu méněcennosti, v tomto období je důležitý identifikační vzor 5. stádium: puberta, adolescence - hledání osobní identity stojí proti pocitu nejistoty, hledání vlastní cesty = identity, harmonizuje se víra ve vlastní sociální roli s rolí, kterou nabízí společnost 6. stádium: raná fáze dospělosti - intimita stoji proti izolaci, volba mezi společností jiných lidí a samotou 7. stádium: fáze druhé dospělosti = střední dospělost - osobní rozvoj stojí proti stagnaci, člověk má v této fázi potřebu mít děti a vychovávat je, pokud se tak neděje, dostavuje se pocit stagnace a snižuje se schopnost mezilidských vztahů 8. stádium: stáří - moudrost stojí proti strachu a zoufalství, v této fázi člověk musí akceptovat svůj životní příběh a minulost, přijmout smrt jako něco nutného, jinak se dostaví pocit zoufalství ( více informací naleznete na internetové stránce:
http://www.answers.com/erik%20erikson )
Lawrence Kohlberg (1927-1987), americký psycholog, autor teorie morálního vývoje.
Ve své teorii stanovil několik stádií, které mohou jedinci zvládat nestejným tempem.
1. prekonvenční úroveň - 2 fáze: 1, poslušnost a trest
2, egocentrismus ( co to přinese mně? ) 2. konvenční úroveň - 2 fáze: 1, mezilidské vztahy a přizpůsobivost, naplňování sociálních rolí
2, autorita a sociální konvence,udržované funkční společnosti, právo a morálka
3. postkonvenční úroveň - 2 fáze:
1, orientace na sociální kontakty
2, všeobecný etický princip ( více na internetových stránkách:
http://www.answers.com/lawrence%20kohlberg ,
http://www.answers.com/topic/kohlberg-s-stages-of-moral-development)
Jean Piaget (1896-1980), švýcarský psycholog. Stanovil čtyři vývojová stádia:
1. stádium senzomotorické: od narozeni do 2 let - vyznačuje se schopností odlišit sebe od okolního světa a snahou jednat záměrně 2. stádium předoperační: od 2 do 7 let - dítě se učí využívat jazyka, umí třídit předměty podle jednoto znaku, vytváří si relativně objektivní představy, myšlení je ještě stále egocentrické 3. stádium konkrétních operací: 7 až 12 let - dítě logicky přemýšlí o objektech a událostech, předměty třídí podle více znaků, umí si udělat představu o množství, počtu a hmotnosti předmětu 4. stádium formálních operací: 12 a více let - logické myšlení v abstraktních pojmech, systematické ověřování předpokladů, myslí do budoucnosti
( více na internetových stránkách: http://www.answers.com/Piaget )
Zdroje:
HARTL, Pavel; HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. 1.vyd. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X
Filosofický slovník. 1. vyd. Olomouc : Fin, 1995. ISBN 80-7182-014-8
Psychologie
--
Národní knihovna ČR
07.11.2007 11:22