Uchovávají mobilní operátoři text sms zpráv a záznamy telefonních hovorů?

Text dotazu

Dobrý den. Zajímalo by mě, zda mobilní operátoři uchovávají záznamy telefonních hovorů a obsahy sms zpráv. Vím, že shromažďují informace o toku hovorů (odkud kam se volalo příp. textovalo), o poloze gps daného čísla, o místě připojení k IP adrese k internetu.... a že tyto informace mohou poskytovat třetím stranám. Ale nevím, zda se to týká také obsahu komunikace. Zajímalo by mě, jak dlouho a jaké informace mohou vlastně operátoři o uživatelích archivovat a zda toto shromažďovaní dat mohu nějak ovlivnit v případě, že s ním nesouhlasím.
Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

 

podle zákona o elektronických komunikacích je právnická nebo fyzická osoba zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací povinna uchovávat po dobu šesti měsíců provozní a lokalizační údaje. 

Musí se archivovat elektronická komunikace včetně telefonních hovorů (archivují se telefonní hovory z mobilních telefonů i pevných linek), SMS zpráv, tzv. mrtvé SIM karty, provoz sítě internet atd. V síti internet se samozřejmě archivuje veškerý pohyb uživatele (prohlížené webové stránky, e-maily…), z logů serverů lze vyčíst opravdu mnoho.

Není však uchováván a dále předáván obsah zpráv.

 

Každý účastník, který o to požádá, má automaticky zpřístupněny informace o svých hovorech v rámci podrobného vyúčtování v online samoobsluze.

Obrana proti detailnímu monitorování pohybu a komunikace jednotlivce v současné době v podstatě neexistuje. Jsou však dílčí způsoby, které lze využít v případě potřeby a zabezpečit tak alespoň například elektronickou komunikaci.

„Poměrně jednoduše se lze chránit při e-mailové komunikaci. Primárně je třeba, aby si lidé uvědomili, že e-mail není dopis, ale řekněme korespondenční lístek. Nepřímo do něj vidí IT správce systému, telekomunikační operátor, a IT pracovník na druhé straně u adresáta.

Zákon rovněž stanovuje, komu uchovávané údaje musí operátor poskytnout : Orgánům činným v trestním řízení, Policii ČR, Bezpečnostní informační službě, Vojenskému zpravodajství a České národní bance. Po uplynutí zákonem stanovené šestiměsíční doby jsou operátoři povinni tyto údaje zlikvidovat.

 

Na celém světě vlastní mobilní telefon 4,3 miliardy lidí, tedy více než polovina populace. Podle Českého statistického úřadu bylo na konci roku 2013 u nás přibližně 14 miliónů aktivních SIM karet.

Mobilní operátor a zároveň poskytovatel internetu ví vše nejen o vašich hovorech, e-mailech, ale i o vašem pohybu. Tyto údaje musí uchovávat. Klient si svá data může vyžádat. Stejně tak ale policie či ČNB. Podle expertů se monitorování nelze vyhnout. Leda nechat telefon doma.

 Směrnice Evropské uniie stanovila, že je potřeba přijmout zákon pro všechny členské státy, který by využití záznamu telefonických hovorů zakotvoval. Řada zemí včetně České republiky už návrh začlenila do svých zákonů, a i když si proti širším možnostem policejního dohledu nad soukromím stěžují aktivisté v Irsku a Německu až u Ústavního soudu, další státy na přijetí směrnice pracují. Norma je závazná pro všechny členy, ale dává značný prostor pro domácí úpravu. Namátkou: dobu uchovávání dat si může každý stát určit od půl roku do dvou let.

 

S archivací elektronických komunikací samozřejmě vznikají náklady, a to nemalé, veškeré tyto náklady je povinen (dle zákona) platit stát.. Roční částka, kterou stát vynaloží na tyto účely se pohybuje ve stovkách milionech Kč.

zdroj :

https://www.novinky.cz/internet-a-pc/bezpecnost/362795-mate-li-u-sebe-zapnuty-mobil-jste-sledovani.html

http://www.mvcr.cz/clanek/mobilne-interaktivne-letecky.aspx

Obor

Technika, technologie, inženýrství

Okres

--

Knihovna

Datum zadání dotazu

18.04.2017 11:49

Daniela píše:
Středa 06.12.2017 07:55
Dobry den, mam dotaz, vcera jsem mela hovor s rodinnym prislusnikem a chtela bych se zeptat, zdali hovor by sel nejakym zpusobem zaslat v jakekoliv forme co v nem bylo receno.
Dekuji.
Preji hezky den.
PSK - admin píše:
Čtvrtek 07.12.2017 17:07
Dobrý den,

operátoři mají dle zákona zákona č. 127/2005 Sb. povinnost uchovávat tzv. "provozní a lokalizační údaje všech účastníků a na vyžádání je poskytovat policii a některým dalším orgánům." Tyto údaje pak uchovávají po dobu šesti měsíců. Tyto údaje se týkají především informací kdo, s kým a odkud telefonoval včetně neúspěšných pokusů o volání. Obsah hovorů ani zpráv SMS se neuchovává.

Např. mobilní operátor Vodafone ve Všeobecných podmínkách (s. 7, ods. 10) uvádí, že zákaznický hovor s pracovníkem Vodafonu může být monitorován a zaznamenán, přičemž "Toto monitorování se uskutečňuje výhradně za účelem vnitřní kontroly poskytovaných služeb, zvyšování jejich kvality a ochrany oprávněných zájmů Vodafonu." Vodafone zároveň prohlašuje, že případný záznam telefonního hovoru bude operátorem zálohován po nezbytně nutnou dobu.

ZDROJE:
http://ceskapozice.lidovky.[…]A120723_112829_pozice_73210
https://www.lupa.cz/[…]/
https://www.vodafone.cz/_sy[…]017_cj_web_150hr_yellow.pdf
Lucie píše:
Čtvrtek 08.12.2022 11:30
Dobrý den,

měla bych dotaz, ohledně volání přes messenger nebo Instagram. Zaznamenává vodafone tyto hovory na svém vyúčtování, nebo ne?

Děkuji za odpověď
PSK - admin píše:
Čtvrtek 08.12.2022 14:01
Dobrý den, Váš dotaz byl zodpovězen prostřednictvím chatu. S pozdravem služba PSK
Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu