Účes na emana

Text dotazu

Dobrý den, nedávno jsem v televizi slyšela spojení účes na emana. Jak toto úsloví vzniklo? Podle jakého "Emana". A jak tento účes vypadá? Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

účes na Emana byl dobře známý  patrně v dobách našich pradědečků (1. republika). K samotnému popisu účesu i jeho vzniku se lze dočíst např. v knize "jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu značky. Zde se na str. 187-188 můžete dočíst:

"Živelně šířený název pražského rokenrolového účesu, populárního mezi pražskou mládeží 50. let 20. století. Účes zvaný eman byl lidovým označením pražské verze pánského účesu á la Elvis. Vlasy se vyčesaly doprostřed hlavy do obrovské čupřiny natužené cukrovou vodou nebo glycerinem. Po stranách se naopak přičesaly. Ačkoli takový účes s velkým úspěchem zhotovovali přinejmenším 2 pražští kadeřníci - Kodým na Praze 1 a Sýkora v Praze 5, větší slávu s ním z nějakého důvodu udělal Emanuel Kodým, tedy důvěrně "Eman", v jehož provozovně získal účes své jméno.  Mít "čes od Emana" bylo snem každého pražského chlapce. Do salonu k Emanovi se však  museli předem objednat a platili tehdy neskutečných 12-16 korun (běžné ostříhání stálo 1 korunu). 

Popis účesu je dostupný také v příspěvku na internetu:

Účes na emana byl dobře známý.

"Starší ročníky si jistě vzpomenou a mnozí se otřesou hrůzou. V době, kterou já ještě pamatuju, se na EMANA rovnalo na blbečka.

Byl to účes, který nechávali dělat mladým mužům jejich otcové, aby snad ovlivnili jejich duševní vývoj v období, které je pro mladé muže složité. Naštěstí to bylo v dobách, kdy se hojně nosily klobouky, a tak bylo řešení v použití klobouku."

"Na Emana se říká podle žižkovského holiče Emana Kodyma, což prý byl předek dnes slavného zpěváka Roberta Kodyma."

Čerpáno z: http://www.muzivcesku.cz/historie-panskych-ucesu

Lidé dnes toto označení  znají a používají spíše v ne zcela lichotivém popisu pánského střihu vlasů. 

Použitá a doporučená literatura:

BAUER, Zdeněk a kol. Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky: tvorba názvu - obchodního jména krok za krokem. Vyd. 1. V Praze: Zdeněk Bauer, 2014. 340 s. ISBN 978-80-904272-7-3.

JABOUD. Trafouš, páskové, Vyšehradští jezdci a jiné vzpomínky: dětství a mládí v Praze padesátých let. Praha: Zdeněk Bauer, 2011. 103 s. ISBN 978-80-904272-4-2.

Obor

Antropologie, etnografie

Okres

--

Knihovna

Datum zadání dotazu

05.12.2013 17:50

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu