-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, nedávno jsem v televizi slyšela spojení účes na emana. Jak toto úsloví vzniklo? Podle jakého "Emana". A jak tento účes vypadá? Děkuji za odpověď
Dobrý den,
účes na Emana byl dobře známý patrně v dobách našich pradědečků (1. republika). K samotnému popisu účesu i jeho vzniku se lze dočíst např. v knize "jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu značky. Zde se na str. 187-188 můžete dočíst:
"Živelně šířený název pražského rokenrolového účesu, populárního mezi pražskou mládeží 50. let 20. století. Účes zvaný eman byl lidovým označením pražské verze pánského účesu á la Elvis. Vlasy se vyčesaly doprostřed hlavy do obrovské čupřiny natužené cukrovou vodou nebo glycerinem. Po stranách se naopak přičesaly. Ačkoli takový účes s velkým úspěchem zhotovovali přinejmenším 2 pražští kadeřníci - Kodým na Praze 1 a Sýkora v Praze 5, větší slávu s ním z nějakého důvodu udělal Emanuel Kodým, tedy důvěrně "Eman", v jehož provozovně získal účes své jméno. Mít "čes od Emana" bylo snem každého pražského chlapce. Do salonu k Emanovi se však museli předem objednat a platili tehdy neskutečných 12-16 korun (běžné ostříhání stálo 1 korunu).
Popis účesu je dostupný také v příspěvku na internetu:
Účes na emana byl dobře známý.
"Starší ročníky si jistě vzpomenou a mnozí se otřesou hrůzou. V době, kterou já ještě pamatuju, se na EMANA rovnalo na blbečka.
Byl to účes, který nechávali dělat mladým mužům jejich otcové, aby snad ovlivnili jejich duševní vývoj v období, které je pro mladé muže složité. Naštěstí to bylo v dobách, kdy se hojně nosily klobouky, a tak bylo řešení v použití klobouku."
"Na Emana se říká podle žižkovského holiče Emana Kodyma, což prý byl předek dnes slavného zpěváka Roberta Kodyma."
Čerpáno z: http://www.muzivcesku.cz/historie-panskych-ucesu.
Lidé dnes toto označení znají a používají spíše v ne zcela lichotivém popisu pánského střihu vlasů.
Použitá a doporučená literatura:
BAUER, Zdeněk a kol. Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky: tvorba názvu - obchodního jména krok za krokem. Vyd. 1. V Praze: Zdeněk Bauer, 2014. 340 s. ISBN 978-80-904272-7-3.
JABOUD. Trafouš, páskové, Vyšehradští jezdci a jiné vzpomínky: dětství a mládí v Praze padesátých let. Praha: Zdeněk Bauer, 2011. 103 s. ISBN 978-80-904272-4-2.
Antropologie, etnografie
--
05.12.2013 17:50