tykání

Text dotazu

Dobrý den, naše firma chystá společenský večírek pro naše zákazníky. Chtěl bych vědět, jak se správně postupuje při navrhování tykání se zákazníkem... Prosil bych všechny možné kombinace - firemní pracovník je muž/žena, zákazník je muž/žena, případně zohlednění věku - starší/mladší. Děkuji

Odpověď

Dobry den, asi Vas zklamu. Zadna z knih o spolecenskem chovani, vystupovani, etikete nezminuje presne pripad, ktery jste nam nastinil v dotazu.
Pro tykani plati jedno zasadni pravidlo: tykani nabizi vzdy spolecensky vyznamnejsi osoba - zena muzi, nadrizeny podrizenemu, starsi mladsimu. Pokud jde o pracovni vztah, kde se nejedna o vztah podrizena - nadrizeny, je dulezite, jake pozice v zamestnani oba zastavaji. Neni  vhodne, aby napr. sekretarka nabizela tykani vedoucimu  oddeleni apod. Setkavaji-li se ale i mimopracovne, je situace jina. V tomto pripade nabizi tykani zena muzi.
Zdroj: SMEJKAL, Vladimir. Lexikon spolecenskeho chovani. Praha: Grada, 2008.
Podle informaci Ladislava Spacka, v soucasne dobe asi nejznamnejsi osoby, ktera se zabyva etiketou, at vydavanim knih o spolecenskem chovani, tak ruznymi popularne naucnymi porady a prednaskami,  "variant je nespocet.
Tykani navrhuje spolecensky vyznamnejsi osoba te mene spolecensky vyznamne, tedy i klient dodavateli. To ma vetsi "pravni" silu, nez polarita "zena - muz". V konkretnich situacich se bere v uvahu i vek, postaveni ve firme, neni na to mechanicke pravidlo. Vzdy se pak jedna o konkretni pripad, ktery nelze predepsat.
Cerpano tez z:

SPACEK, Ladislav. Nova velka kniha etikety. Praha: Mlada fronta, 2008.

SPACEK, Ladislav. Slon v porcelanu aneb Jak se neztratit v labyrintu etiky. Praha: Albatros, 2006.

Z dalsich knih o spolecenskem chovani uvadim:

CAJCIK, Karel. Spolecensky radce pro vsechny zivotni okolnosti. Praha: Professional Publishing, 2007.

GFADEROVA, Helga. Dobrymi zpusoby k uspechu. Praha: Talpress, 1995.

PATOCKA, Otakar. O tykani a vykani. Praha: Grada Publishing, 2000.

WERTH, Lioba, THUM, Christopher. Obchodni obedy a vecere jak uspesne vyuzit jejich potencial. Praha: ASPI, 2007.

Obor

Výchova a vzdělávání

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

23.04.2009 10:28

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu