TESLA Lanškroun
Text dotazu
Omlouvám se,že vás obtěžuji trochu netradičním dotazem a žádostí o pomoc. V roce 1984 jsem zakoupil svému synovi radiem řízené autíčko ŠKODA 120 LSW - výrobek TESLA Lanškroun, k.p. závod Jablonné nad Orlicí. Po čase došlo k jeho poškození a autíčko se odložilo na půdu. Nyní jej nalezl můj vnuk a chtěl by, abych jej zprovoznil. Sice jsem letecký a lodní modelář,ale po rozborce auta jsem zjistil, že bych potřeboval k jeho opravě získat technickou dokumentaci. Z tohoto důvodu se na vás obracím s prosbou o sdělení možného dalšího kontaktu na bývalé kontrukční pracovníky uvedeného závodu. Případně sdělení informace, kde by bylo možno uvedenou dokumentaci získat k zapůjčení .
Odpověď
Na uvedený závod nemáme bohužel kontakty, před časem zkrachoval
(připojuji článek níže), pokud jde o technickou dokumentaci uvedeného
výrobku, zkuste se obrátit na Národní technickou knihovnu v Praze.
Informace by měli podávat na mailove adrese info@techlib.cz.
Nástupnické firmy převzaly majetek i zaměstnance
Lanškroun - V minulých týdnech skončila lanškrounská legenda.
Firmu Tesla po téměř šedesáti letech existence opustili poslední
zaměstnanci a její majetek převzaly "nástupnické firmy". Nezaměstnanost v
Laškrouně ani okolí se však nezvýšila.
"V Lanškrouně funguje několik firem podobného zaměření, které
zaměstance z Tesly "vstřebaly", řekl Jan Hradil z Lanškrouna, který v Tesle
pracoval třicet let a nyní nechal v místním zpravodaji otisknout smuteční
oznámení o smrti Tesly Lanškroun.
Tesla začala ve městě fungovat počátkem čtyřicátých let a ještě v roce 1989
měla 4000 zaměstnanců. V průběhu devadesátých let se jejich počet
snižoval, až v roce 2003 klesl na pouhé dvě stovky. V tom samém roce byl
na společnost vyhlášen konkurz. Jednotlivé části výroby si i se zaměstnanci
rozebraly čtyři soukromé společnosti.
Ve městě a nejbližším okolí funguje několik firem, do kterých během
devadesátých let přešla část zaměstnanců z Tesly v době, kdy postupně
omezovala svoji činnost. Největší je AVX, která zaměstnává 2200
zaměstnanců.
Další lidi zaměstnala firma Soma, která vyrábí stroje pro obalovou techniku.
"Byli jsme součástí Tesly, ale od roku 1992 nespolupracujeme,
osamostatnili jsme se. Lidé z Tesly u nás pracují, oni jsou prostě šikovní,
uplatnili se i jinde," řekl Aleš Brokeš ze Somy.
Několik desítek lidí z Tesly našlo v průběhu minulých let práci také v JCEE
Lanškroun nebo v nástrojárnách ORSO. "My jsme vlastně původně z Tesly
a v devadesátých letech jsme se osamostatnili. Tehdy se Tesla
rozprodávala kdekomu, nic nebylo jisté, tak jsme se raději udělali pro sebe,"
vysvětlil ředitel nástrojáren ORSO Miloslav Polanský.
Podle údajů z Úřadu práce v Ústí nad Orlicí byla nezaměstnanost v regionu
ke konci dubna 6,2 procenta, v mikroregionu Lanškrounsko 6,9 procent. Na
Ústeckoorlicku je tak nezaměstnanost v Lanškrouně a okolí čtvrtá nejnižší v
okrese. "Ukončení činnosti Tesly není náhlá záležitost, Tesla končila
postupně několik let a žádný příliv nezaměstnaných jsme v této souvislosti
nezaznamenali," řekla Marie Šípová z lanškrounské pobočky úřadu práce.
"Lanškrounsko považuji za samostatný region s vyspělou elektrotechnikou a
strojírenstvím. Ale značka Tesla už prostě skončila," dodal Jiří Hradil.
(Mladá fronta dnes, 2005, roč. 16, č. 110 (11.5.), příl. Kraj Pardubický, s. 2)
Obor
Technika, technologie, inženýrství
Okres
--
Knihovna
Vědecká knihovna v Olomouci
Datum zadání dotazu
10.02.2010 11:32