-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu. Dotaz se týká metodologie v pedagogických vědách, konkrétně: Jaký je rozdíl mezi metodami a technikami sběru dat. Bohužel tuto informaci nemůžu nikde dohledat. Za pomoc budu nesmírně vděčná. Děkuji mnohokrát.
Dobrý den,
informace k problematice, která vás zajímá, lze hledat např. ve studijním textu Petra Vojtíška, viz níže:
Výzkumné metody a techniky sběru dat
V úvodu je nezbytné ujasnit rozdíl mezi technikami a metodami. U různých autorů se setkáme
s různým pojmenováním téhož. Členění metod a technik se také různí, a tak níže uvádíme
jakousi syntézu různých pramenů...
Metodu lze považovat za popis cesty výzkumem. Metoda říká, jakým způsobem bude téma
uchopeno, metodu volíme s ohledem na cíl výzkumu. Pro každou metodu jsou vhodnější a
méně vhodné techniky sběru a zpracování informací (dat).
Z hlediska metody, tedy přístupu ke zpracování matérie, rozlišujeme nejčastěji následující
metody:
mezi nimi,
trendy případu,
Mezi nejčastější techniky sběru dat patří:
Zdroj: VOJTÍŠEK, Petr. Výzkumné metody. Metody a techniky výzkumu a jejich aplikace v absolventských pracích vyšších odborných škol. Praha: Vyšší odborná škola sociálně právní, 2012.
ISBN 978-80-905109–3-7
http://skoly.praha.eu/files/=84121/Skripta+++V%C3%BDzkumn%C3%A9_metody.pdf
... Metodologie pedagogiky je soustava poznatků o základech a struktuře pedagogické teorie, o přístupech ke zkoumání pedagogických jevů a procesů, o způsobech získávání poznatků, které pravdivě odrá-
žejí neustále se měnící pedagogickou skutečnost v podmínkách rozvíjející se společnosti...
Termín metoda pochází z řeckého slova methodos a doslovně znamená „cesta za něčím“, „postup“. Pojem vědecká metoda lze obecně charakterizovat jako záměrný postup (cestu), jehož pomocí se dosáhne určitého cíle, něco se pozná nebo vyřeší.
Metoda představuje obvykle celý komplex různorodých poznávacích postupů a praktických operací, které směřují к získávání vědeckých poznatků.
Vědecká metoda je složitý jev. Je obtížné ji definovat...
Zdroj: SKALKOVÁ, Jarmila. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:95e8f7b0-e073-11e2-9439-005056825209
Doporučit můžeme i následující knihy:
CHRÁSKA, Miroslav. Metody sběru a statistického vyhodnocování dat v evaluačních pedagogických výzkumech. Praha: Votobia, 2003.
http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:90a71240-ff12-11e4-93b2-001018b5eb5c
ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : pravidla hry. Praha: Portál, 2007.
ISBN 978-80-7367-313-0
CHRÁSKA, Miroslav, KONČVAROVÁ, Ilona. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015.
Knihovnictví, informatika, všeobecné, referenční literatura
Praha
Národní knihovna ČR
16.05.2017 10:53