-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobry den, zajimali by mne nejake informace o symbolech Kravy a Jednorozce ve spojitosti s nabozenstvym ( asi predevsim krestansvym ) a pripadne jejich symbolika v obrazech a umeni. Dekuji mnohokrat.
Dobrý den,
V literatuře jsme nalezli následující informace:
Symbol krávy = zatímco symbolický význam býka je ambivalentní, kráva (v roli domestikovaného dobytka) je vždy považována za symbol pozitivní. Představuje mateřské, životodárné síly země a pro své rohy a ženskost také lunární svět (Sumerové srovnávali kravské mléko s měsíčním svitem). V severských mýtech o stvoření světa vylíže kráva Audhumla ze slaného ledu praotce Ásů Búriho a je považována za prvního živého tvora, který vystoupil z propasti Ginnungagapu (srov. Chaos). Egyptská bohyně Hathor byla uctívána jako žena s kraví hlavou a také nebeská klenba je (kromě nebešťanky Nut) symbolizována jako kráva, jejíž břicho nese hvězdy. V podobě krávy mohla vystupovat též Eset (Isis). - Známá je indická posvátná kráva, živitelka z prehistorických dob, která slibuje plodnost a hojnost (bohyně země Prthivi, matka bohů Aditi), jako Aditi je též protějškem býka boha Šivy Nandina a může splňovat lidská přání. Důraz se tu klade na význam krávy v existenci pastevců, proto role pasivní, kvůli níž nemohla v mýtech a eposech sehrát větší roli.- V psychologické symbolice je kráva trpělivé a užitečné domácí zvíře. E. Aeppli pokračuje: " Jako nepříliš pohyblivé zvíře, vytrvalé a plodné, je prostým symbolem matky Země, ztělesněním vegetativního mateřství... Její potravou je zelená tráva, tedy cosi přirozeného, protože přírodního... V její podstatě je cosi posvátného - jak to ostatně dosvědčuje její kult v indickém náboženství
Symbol jednorožce = bájný živočich, významný v antické a středověké symbolice, většinou zobrazován jako bílý jelen s rozštěpenými kopyty, koňskou hřívou a šroubovitě zkrouceným rohem na čele. Jeho původ lze zřejmě hledat ve spisech řeckého dějepisce Ktésia (asi 400 př. n.l.), který informuje o zvířeti s léčivým rohem. Patrně jde o nesprávně pochopený popis jednorožce indického. Chovatelé hovězího dobytka mohou vytvořit "jednorohé býky" tak, že teleti na místech, kde vyrůstají rohy přetáhnou kůži přes sebe a nechají ji srůst. Roh nosorožce byl ceněn jako prostředek na zvýšení potence a má zjevně falický význam. Západní ikonografie jej však nechává vyrůstat z čela zvířete, tedy sídla ducha, a tím tento původně sexuální symbol spiritualizuje. Jednorožec se tak stává symbolem čistoty a síly a středověké miniatury a tapiserie ukazují, že jej lze ulovit jedině za pomoci čisté panny, do jejíhož klína se pln důvěry uchýlí, načež je lovci polapen a zabit. Je to pojímáno jako symbol početí Ježíše Krista a pozdější Vykupitelovy smrti. Anděl zvěstování Gabriel bývá někdy zobrazován jako lovec, jenž vzácného jednorožce nahání k Panně Marii za pomoci lovecký psů, kteří se jmenují Víra, Naděje a Láska, anebo jsou známi podle základních cností jako Pravda, Spravedlnost, Mír a Milosrdnost. Panna Marie sedí v uzavřené zahradě (hortus conclusus), anebo v růžovém keři (např. na tapisériích pařížského Musée Cluny). Křesťanská interpretace symbolu jednorožce vychází z antických bájí a z informací v raně křesťanských náboženských spisech, které byly později ve středověkých bestiářích přikrášleny. Často se hovoří o tom, že roh nosorožce působí jako protilátka proti jedu a že prášek z rohu dokáže rychle zhojit rány. Takové rohy (ve skutečnosti šlo o roh mořského savce narvala, Monodon monoceros, moře kolem Islandu a Grónska) se s označením :Einghuern" ukazovaly nejen v renesančních kabinetech kuriozit, ale i v lékárnách. Ranně křesťanský spis Physiologus popisuje účinek rohu proti jedům následovně: "Než ostatní zvířata přijdou k napajedlu , vyleze had a svůj jed vypustí do vody. Zvířata však vědí, že ve vodě je jed a netroufají si pít. Čekají na jednorožce. Když jednorožec přijde, vstoupí hned do jezera a rohem udělá znamení kříže. Tím účinek jedu zruší. Teprve když se napije jednorožec, pijí i ostatní zvířata." Zde je v legendárním přetvoření evidentně vyjádřena víra v zázračnou moc rohu jednorožce. S jednorožcem se setkáváme i ve středověké sbírce Příběhy římské: Jeden císař vyslal dvě nejkrásnější panny své země do háje, v němž přebýval jednorožec. Panny do něj vešky nahé, jedna měla nádobu a druhá meč. Libým zpěvem přilákaly jednorožce. Ten jim začal sát ňadra. Když usnul jedné v klíně, druhá ho zabila mečem. Nabraly jeho krev do nádoby a král si v ní pak obarvil roucho. - Není jasné, které zvíře e ve Starém zákoně míní výrazem re'ém. Ačkoli se pravděpodobně jedná o bůvola nebo zubra, překládá se jako "jednorožec": "zachraň mě ze lví tlamy, před rohy jednorožců!" (Ž 22, 22).
Čínský jednorožec, čchi-lin, se evropskému podobápramálo: má jelení tělo, volskou oháňu, koňská kopyta, anebo pět prstů na nohou a rybí šupiny, někdy bílou srst. Je symbolem mírumilovnosti, štěstí, dlouhověkosti, vznešenosti, spravedlnosti a hojného (mužského) potomstva. Západní spojeníjednorožce a panny připomíná v Číně buddhistická bohyně milosrdenství Kuan-jin trůnící na ležícím jednorožci.
V alchymistické ikonografii jednorožec symbolizuje základní princip Rtuť, která se má spolu se Lvem jako Sírou (Síra a Rtuť) sloučit ve vyšší celek. - V heraldice se jednorožec zobrazuje jako kůňse spirálovitě stočeným rohem na čele, s rozštěpenými kopyty, kozí bradkoua lvím ocasem, jako figura se vyskytuje zřídka (např. ve znaku voralrberského města Bludenz), častěji jako štíttonoš - společně se lvem ho nacházíme ve znaku Velké Británie.
Doslovná citace pochází z : Biedermann, Hans. Lexikon symbolů. Vyd. 1. Praha: Beta, 2008. 503 s., [16] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7306-362-7.
Filozofie a náboženství
--
Národní knihovna ČR
17.12.2012 17:17