-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
máte prosím v knihovně informace o spolupráci motocyklových značek Ogar a ČZ Zbrojovka Brno v letech 1945-1949?
A druhý dotaz: v tomto samém období spolupracoval v těchto firmách konstruktér pan Ing.Vincent Sklenář. Jedná se hlavně konstruování motocyklu Ogar 350 OHC.
Děkuji za tipy.
Dobrý den,
prošli jsme různé zdroje, ale moc informací o značce Vámi hledaného motocyklu nebo osobě konstruktéra ing. Vincenta Sklenáře není.
V knize Huga Wilsona je spousta krásných ilustrací. Část knihy je věnována generálnímu katalogu motocyklových značek celého světa ( jsou jich tam tisíce) v řazení podle zemí. U České a Slovenské Republiky (jsou spolu s tímto názvem) je celkem 57 různých značek počínaje rokem 1899 až do současnosti a 8 značek nepotvrzených (autor o nich nenašel žádné podrobnosti).
U Ogara je několik řádek:
Ogar 1934 - 1950. Pražský výrobce Machek & Spol.; vyráběl motocykly jednoválcové dvoutakty o 198 a 246 cc a omezený počet závodních motorek OHV. V roce 1945 byl podnik znárodněn a jméno Ogar bylo krátce spojováno s dvouválcovou motorkou, opět dvoutakt, o objemu 346 cc, kterou projektovala Jawa.
Volně čerpáno z: WILSON, Hugo. Motorbike Encyklopedia. London: Dorling Kindersley, 1995., resp. Enciclopedia della motocicletta. Milano: Arnoldo Mondadori, 1996. ISBN 8804410973.
O Ogaru 350 OHC Vincenta Sklenáře je zmínka: http://www.ogarklub.cz/rubrika/motocykly-ogar/
Dotaz na motocykly Ogar jsme už před časem zpracovávali, viz níže http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/2007-2009/motocykl-ogar
...ve fondu NK ČR se nacházejí dvě originální příručky k motocyklům Ogar a stanovy společnosti Ogar:
* Motocykl Ogar-4 : Popis se zvláštním zřetelem k obsluze a udržování. Praha : Autfit, [1938 (Dr. Ed. Grégr a syn]). 30, [II] s. Signatura NK ČR (pouze Národní konzervační fond) - III 13660
* Handbuch [des] Moto Ogar. Prag-Strašnice (972) : Autfit, [1936] (Brünn : Globus). 55 s. Signatura NK ČR (pouze Národní konzervační fond) - I 002872
* Stanovy akciové společnosti Ogar akc. spol. V Praze : nákladem vlastním, 1942 (Politika). 39 s. Signatura NK ČR - pouze Národní konzervační fond I 21946 Informace o motocyklech Ogar jsme nalezli i v následujících publikacích a také na internetu:
* ŠUMAN-HREBLAY, Marián. Encyklopedie českých motocyklů od r. 1899 po současnost. Praha : CP Books, 2006. s. 99-101, 103. ISBN 80-251-0821-X.
* GOMOLA, Miroslav. Motocykly Jawa : sedmdesátiletá histore. 2. dopl. vyd. Brno : AGM-Gomola, 2001. s. 67-69, 77, 79. ISBN 80-85991-20-9.
* PAVLŮSEK, Alois ; PAVLŮSEK, Ondřej. Jawa. Praha : Computer Press, a.s., 2007. s. 37-39. ISBN 80-251-0980-1.
* Pražské historické motocykly : Katalog výstavy, Praha 1987. Praha : Muzeum hl. m. Prahy, 1987. [32] s.
* 100 let českého motocyklového sportu. Praha : GT club - Motormedia, 2004. s. 102-124. ISBN 80-902516-8-4.
...
Informace by Vám mohli poskytnout také pracovníci Národního technického muzea (http://www.ntm.cz/cs/muzejni-sbirky/doprava). Znárodněná továrna Ogar a.s. byla začleněna spolu s Jawou a ČZ do národního podniku Zbrojovka Brno.
Bohužel v publikacích není uvedeno, zda případná technická dokumentace Ogar a.s. přešla do Zbrojovky Brno (http://www.zbrojovkabrno.com/), do jiného podniku nebo zda byla předána od archivů. Ve Státním oblastním archivu v Praze je např. uložen fond "Zbrojovka ing. F. Janeček - JAWA", podrobnější popis fondu naleznete na http://www.mvcr.cz/clanek/archivni-fondy-a-sbirky-v-ceske-republice.aspx.
A ještě jedna zajímavost, možná že ji ale víte, motocykl Ogar "vystupoval" v jedné rané povídce Bohumila Hrabala s názvem Setkání.
Technika, technologie, inženýrství
--
Národní knihovna ČR
17.12.2013 11:30