-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jaký je význam, cíle a principy referenčních služeb?
Dobrý den,
stručnou definici referenčních služeb nabízí Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) - http://sigma.nkp.cz/cze/ktd:
"Informační služby, jejichž hlavním cílem je poskytování informací o informačních zdrojích nebo jiným pramenech informací, které jsou relevantní z hlediska požadavku konkrétního uživatele."
Normativní výklad: 1. (v normě termín bibliograficko-informační služba, ekv.
referenční služba) Poskytování informací a pomoci informační a dokumentační organizací jako odpověď na požadavky. - 2. Informační služba, která odkazuje uživatele informací na jiný potenciální zdroj nebo informační službu v případě, že není možné uživateli poskytnout požadované informace.
Základní přehled o významu, principech a způsobech zajišťování referenčních služeb můžete získat z následujících internetových stránek:
*
http://www.knihovna.kvary.cz/cs/o-knihovne/projekty/projekty-kk-kv/studijni-
materialy-kursu-odborneho-knihovnickeho-vzdelavani/_files/referencni-a-infor
macni-sluzby-brezen-2007-hemola.pps
* http://www.nkp.cz/pages/page.php3?page=sluz_referencni.htm
* http://www.knihovny.cz/co-knihovna-nabizi/sluzby/172-informacni-sluzby
Podrobnější informace pak naleznete v níže uvedených zdrojích, další literaturu si můžete vyhledat prostřednictvím databáze Knihovny knihovnické literatury NK ČR (http://sigma.nkp.cz/cze/kkl):
* Co očekáváme od oddělení referenčních služeb v moderní knihovně? / Sk
In: I '95. -- ISSN 0862-9382. -- roč. 37, č. 6 (1995), s. 158.
* The desk and beyond : next generation reference services / ed. by Sarah K.Steiner and M.Leslie Madden ; Association of College and Research Libraries. -- Chicago : American Library Association, 2008. -- ix, 160 s.
ISBN 978-0-8389-0964-5.
* Digital versus non-digital reference : ask a librarian online and offline / Jessamyn West, ed.. -- Binghamton : Haworth Press, 2004. 154 s. ISBN 0-7890-2443-8.
* An introduction to reference services in academic libraries / Elizabeth Connor, ed. New York : Haworth, 2006. xxii, 194 s. ISBN 0-7890-2958-8. ISBN 978-0-7890-2958-4.
* Library Users and Reference Services / Ed. Jo Bell Whitlatch. New York :
Haworth Press, 1995. 304 s. ISBN 1-56024-731-2.
* Philosophies of reference service / Celia Hales Mabry, ed. New York :
Haworth Press, 1997. 224 s. ISBN 0-7890-0371-6.
* CASSELL, Kay Ann; HIREMATH, Uma. Reference and information services in the 21st century : an introduction. London : Facet, c2009. xvii, 461 s. ISBN 978-1-85604-688-6.
* ENYART, Michael G.; SMITH, Rebecca A. Reference Services : More than Information Chaufeurring.
In: Spec. Libr. -- ISSN 0038-6723. -- 87, č. 3 (1996), s. 156-162, lit.
* NEJEZCHLEBOVÁ, Jana. Referenční služby. In: Duha. Roč. 9, č. 1 (1995), s.
15-16.
* SAHÁNKOVÁ, Alena. Referenční služby v praxi. In: Knihovny současnosti '95.
Brno : Sdružení knihoven ČR, 1995. S. 181-185.
Informace o knihovně
--
Národní knihovna ČR
29.06.2010 09:57