-
To se mi líbí
-
Doporučit
dobrý den, dá se nějak cvičit prostorová předtavivost? popří padě jak? souvisí nějak prostorová předstvaivost s porovnáváním velikosti místností? dějkuji, nashledanou
Dobrý den, "Prostorovou představivostí se rozumí intelektová schopnost - dovednost vybavovat si a)dříve viděné - vnímané objekty v trojrozměrném prostoru a vybavit si jejich vlastnosti, polohu a prostorové vztahy; b)dříve nebo v daném momentě viděné - vnímané objekty v jiné vzájemné poloze, než v jaké byly nebo jsou skutečně vnímány; c) objekt v prostoru na základě jeho rovinného obrazu; d)neexistující reálný objekt v trojrozměrném prostoru na základě jeho slovního popisu (D. Jirotková.)" (D. Jirotková. Rozvoj prostorové představivosti žáků In: Komenský, č.5, Praha 1990) Citace z:
PERNÝ, Jaroslav. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. 1.vyd. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2004. s. 41.
Prostorová představivost se rozvíjí na základě geneticky podmíněných a vrozených vloh. Prostorou představivost je možné rozvíjet již od předškolního věku, ale i v dospělosti, a to mnoha způsoby. Již od dětského věku je účinná manipulace s předměty (trojrozměrné hry, stavebnice apod.), k rozvoji prostorové představivosti slouží i různé didaktické hry a řešení úloh z oblasti planimetrie a stereometrie. K zjišťování úrovně prostorové představivosti se užívají různé standardizované i nestandardizované testy.
(Standardizované: Amthauerova I-S-T, Loeweho pyramida, Soeweho kostka či test čtverců aj.) Testy na prostorovou představivost naleznete i v celé řadě IQ testů.
Např.
* KATZ, Mathias. IQ testy : praktická cvičení, rady a tipy pro rozvoj verbálního, numerického a prostorového myšlení. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2176-7
Další tištěné IQ testy je možné dohledat v Online katalogu Národní knihovny:
http://sigma.nkp.cz/cze/nkc.
Ukázku příkladů na prostorovou představivost můžete nalézt také na internetové adrese:
http://profuvsvet.ic.cz/search.php?rskolik=15&rskolikata=1&rstext=all-phpRS-all&rsautor=nic&rstema=8&rskde=vse&rsvelikost=sab&rsrazeni=datum_90
Pomůcky pro rozvoj prostorového vnímání u dětí:
* KRUMPHANZLOVÁ, Věra. Zábavná cvičení, hlavolamy a bludiště : učení hrou pro děti ve věku od 4 do 7 let : rozvoj pozornosti, vnímání, orientace v prostoru, představivosti, jemné motoriky. 1.vyd. Praha : Portál, 2002.
* MIESKES, Petra. Geometrie 1 : prostorové vnímání. Praha : Mutabene, 2006.
* MIESKES, Petra. Geometrie 2 : představivost - orientace - pohyb. Praha : Mutabene, c2008.
* Učíme se hrou - Prostorové vnímání pro předškoláky. Praha : Svojtka & Co. 2009.
Více informací o prostorové představivosti nabízejí knihy:
* MOLNÁR, Josef. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
* PERNÝ, Jaroslav. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti.vyd. 1. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2004.
(další doporučená literatura je uvedena ve výše zmíněných publikacích)
Příklad porovnávání velikostí místností jsme v prostudované literatuře nenalezli. Je ovšem možné, že by tento úkol mezi příklady na procvičení prostorové představivosti mohl patřit.
Použitá literatura:
* MOLNÁR, Josef. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
* PERNÝ, Jaroslav. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti.vyd. 1. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2004.
Matematika
--
Národní knihovna ČR
29.04.2009 14:05