-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý večer,
píši dip. práci na téma Kýč a estetickovýchovné vzdělávání. Zajímá mě, jaké jsou kýčovité příznaky v dětské knize. Podle čeho může běžný rodič poznat kvalitní dětskou knihu?
Dobrý den,
jako základní výklad, základní tezi je možné užít výkladu Jaroslava Tomana. Triviální a braková literatura dává dětským čtenářům to, co očekávají a potřebují - nenáročnost, zábavu, vzrušení, iluzivní život. Atd. Současně s tím literární trivialita a kýč těží z dětského tíhnutí k happyendu, harmonii a humoru i opakování známého a osvědčeného modelu.
Tomáš Kulka píše o literárním kýči jako o typu literatury, která neumožňuje různé výklady. Podle Kulky se vyznačuje literární kýč silným konzervatismem, jak po stránce obsahové, tak stylistické. Má blízko k uklidňujícímu výkladu katechismu, který slibuje božskou spravedlnost.
Odpověď na otázku, jak běžný rodič pozná kvalitní dětskou literaturu, může hodně vycházet z jeho přístupu k výběru literatury pro své dítě. Rodič může dát na doporučení, vycházet z přání dítěte nebo mít určitou představu, co chce svému dítěti vybrat ( přitom může vycházet ze čtenářské zkušenosti svého dětství). Ale to je pouze velmi zjednodušená typizace. Asi může být dobré zohlednit přístup, že je důležité, že dítě čte - a ne, co čte ( viz. Jaroslav Toman - znaky kýče v dětské literatuře a z čeho tento typ literatury těží u dětských čtenářů).
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Praha: Torst, 2014. s. [1a]. ISBN 978-80-7215-477-7.
1. Co je to kýč? Str. 27 - 57.
2. Proč je kýč kýčem? Rozvedení první části. Str. 62 - 109.
3. Kýč a umělecké žánry. Poznámka o literatuře Str. 120 - 135.
4. Post Scriptum. Kýč a estetická výchova. Str. 218 -222
TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: CERM, 2000. s. [1a]. ISBN 80-7204-140-1. Autor se zabývá tzv. triviální literaturou a kýčem v knihách určených pro děti a mládež.
Další literatura:
BROCH, Hermann, Milan KUNDERA a Petr ŠIMÁK. Román - mýtus - kýč: eseje. V Praze: Dauphin, 2009. s. [1a]. ISBN 978-80-7272-215-0. Několik poznámek k problému kýče. Str. 55 - 79.
KUNDERA, Milan a Jitka UHDEOVÁ. Slova, pojmy, situace. Brno: Atlantis, 2014. s. [1a]. ISBN 978-80-7108-344-3. Heslo: Kýč Str. 18 - 19.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). První vydání. Brno: Host, 2019. 178 stran. ISBN 978-80-7577-994-6.
KREJČÍ, Karel. Sociologie literatury. Praha: Grada, 2008. s. 6. ISBN 978-80-247-2623-6.
Jazyk, lingvistika a literatura
--
02.03.2020 08:00