Pověst o Zkamenělém pastýři. Zaznamenal ji J. Š. Baar?

Text dotazu

Hezký den,
moc bych Vás chtěla poprosit o pomoc. Věnoval se Jindřich Šimon Baar ve svém díle pověsti o Zkamenělém pastýři (Klobuky na Kladensku)? Různé zdroje na internetu tvrdí, že ano. Tyto zdroje ale od sebe nejspíš opisovaly a nezmiňují, v jakém díle měl tuto pověst uvést. V kladenském archivu mi naopak napsali, že J. Š. Baar, ač na faře v Klobukách sloužil, tuto pověst nezaznamenal (z čehož může vyplývat, že jde o pověst poměrně novodobou).
Moc děkuji a přeji krásné dny

Odpověď

Dobrý den,

zpracování pověsti o 'zkamenělém pastýři' J. Š. Baarem jsme v nám dostupných zdrojích nenašli. Nemyslíme si ale, že by se jednalo o pověst novodobější.

V souvislosti se zkamenělým pastýřem a spisovatelem farářem J. Š. Baarem jsme našli ale tuto zmínku:

Kněz a spisovatel Jindřich Šimon Baar, který v klobuckém kostele působil v letech 1899 - 1909 a ze zdejšího kraje čerpal náměty k několika svých dílům, například k románu Poslední rodu Sedmerova, místním lidem pro případ, že by Kamenný pastýř přece jen došel ke kostelu, poradil jednoduché řešení: naložte ho na vůz a odvezte zpátky.

Zdroj: BÍLEK, Jiří. Hádanky naší minulosti, 1: Kam odešli Keltové?. V Praze: Knižní klub, 2002. s. 82. ISBN 80-242-0787-7. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:7061d010-0346-11e4-9806-005056825209

Některé další zmínky o pověsti o menhiru, viz níže:

V polích severozápadně od Klobuk nalezneme pravděpodobně nejznámější a také nejvyšší menhir zvaný Zkamenělý pastýř nebo Kamenný muž. Podle lidové pověsti se při zvonění na klobucké věži přibližuje, a až se věže dotkne, nastane soudný den. Protože však při zvonění v Kokovicích prý dělá krok zpět, není se třeba ničeho obávat. Jiná pověst vypráví o pastýři, který zkameněl i se svým stádem (na začátku století byly v blízkosti vykopány další podobné kameny)... V barokním kostele sv. Vavřince z let 1729-З6 byl farářem známý spisovatel Chodska Jindřich Šimon Baar. 

Zdroj: KOCOUREK, Jaroslav. Český atlas: [obrazový vlastivědný průvodce]. Praha: Freytag & Berndt, 2001. s. [41]. ISBN 80-7316-021-8. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:9648f835cee7d325c8fa30fd2a24d31a

Pohyblivý balvan žulový. (S vyobraz, č. 35.) Skály a balvany podoby velmi rozmanité, které svým zevnějškem brzy tomu, brzy onomu předmětu se podobají a proto také od lidu různě bývají nazývány, jako kamenný pastýř u Klobouk*) atd.,..

*) Viz vyobrazení tohoto monolithu v VI. roč. Vesmíru na str. 89

Zdroj: Vesmír: časopis pro šíření vědy přírodní, země- a národopisné. Praha: Václav F. Kumpošt, 15.3.1894, 23(11). s. 127. ISSN 0042-4544. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:fda19260-f8df-11e8-9210-5ef3fc9bb2

Zkamenělý pastýř u Klobúk není zdaleka jedinou záhadnou kamennou památkou na Slánsku. S trochou nadsázky lze říci, že tento kraj údajnými pravěkými megality doslova oplývá

Zdroj: MUDROVÁ, Ivana. Kam značky nevedou: a další náměty k výletům, [I.]. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. s. 95. ISBN 80-7106-716-4. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:d6b7f350-887c-11e5-9cbd-5ef3fc9ae867

Pověsti o zkamenělém pastýři sepsali např.:

MIKŠÍČEK, Matěj. [M. Mikšíčka Sebrané spisy.. s. [149]. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:ae4a29d9-a709-45c2-9bd1-4e41448bcf43

NIKL, Břetislav a MIKŠÍČEK, Matěj. Nejkrásnější české pověsti I. Praha: XYZ, 2008. s. 253. ISBN 978-80-7388-141-2. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:f4845520-a64e-11e3-87a3-001018b5eb5c

Jiní dí, že on [pastýř], pes a nádoba se skameněla. Krolm. (Václav Krolmus)

Zdroj: Příruční slovník jazyka českého. Státní nakladatelství. s. 489. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:e8630012-9718-4350-8b84-a4ed4fb70916

Zkamenělý pastýř u „Klobuk." Od Klobuk jenž své jméno mají od „buku"' a ne od „klobouku" jak chybně to na stanici napsáno jest, vede pěšina k Telcům. Zde uprostřed poli nalézá se palouk a na tom palouce stojí kamenný balvan, jemuž lid říká: zkamenělý pastýř. Pověst o tom jež zvláště v okolí klobuckém  až do dneška se udržela, zní takto: Když pan Ježíš se st. Petrem po světě chodili, noclehovali u pastýře. Tento si přál, aby živ byl do soudného dne co svědek pomíjejícnosti tohoto světa. .Syn boží podivil se arciť žádosti jeho. Než podložil si levou rukou pravici a prstem pravé ruky dotkl se čela pastýřova a řekl: „staň se ! Buď živ až do soudného dne i s tvým stádem! By však stářím svým nikomu obtížnými jste nebyli, ani sobě, chci, aby jste zkameněli!" A hle!,  tak prý povstal onen kameniný balvan, jemuž lid říká: zkamenělý pastýř. V pověsti lidu praví se ještě, že zdá se jen, jakoby pastýř ten na tom samém místě i se svým stádem stále dlel. Pastýř i stádo že prý jdou. Jdou prý směrem ku Klobukam, ale tak zvolna, zvolňounka, že to není ani vidět; každý rok o špendlíkovou hlavičku blíž. Až pak se přiblíží až ke Klobukám, bude prý soudný den!

Zdroj: Svobodný občan: Časopis věnovaný lidu našemu. Slaný: Fr. Neubert, 14.2.1874, 3(7). s. [2]. ISSN 1804-378X. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:f6794f58-d800-4a75-9a9c-5a62c30ddddd

Internetový zdroj uvádí (a to asi máte na mysli, že zdroje opisují jeden od druhého to stejné):

Tuto pověst zaznamenal počátkem 20. stol. také spisovatel Jindřich Šimon Baar, který byl tehdy v Klobukách farářem. Jistě se setkal i s dalším, daleko slavnějším vyprávěním o klobuckém Pastýři. Při každém zvonění v klobuckém kostele se prý kámen přiblíží o krok k jeho věži. Až ke kostelu dojde, má nastat soudný den. Jak však napsal archeolog Píč, "ferinové pak dodávají, že to bude dlouho trvati, neboť když na protější straně v Kokovicích se zvoní, musí zase krok nazpět."

Zdroj: http://www.toulkypocechach.com/lokalita.php?interni_nazev=zkamenelypastyr

(Speciální studie). Kramařík Jaroslav: Baarova historická povídka, pověst a skutečnost. [Pověst o kamenné míse z „Pověsti z Chodska“ vyd. 1930; motiv též ve formě povídky v Nár. politice. 1925. — Obs. v:] Minulostí Západočeského kraje. Sv. 4. Plzeň, 1966 s. 195-201

Zdroj: KUNC, Jaroslav. Česká literární bibliografie 1945-1966: soupis článků, statí a kritik z knižních publ. a periodického tisku let 1945-1966 k dílům autorů 19. a prvé poloviny 20. století, Díl 3. Praha: St. knihovna ČSSR-Národní knihovna, 1967. s. 13. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:12f3be98665ec51546c1b2c54e5a2b70

Pověst s podobným názvem, ale nepíše se odkud pochází, sebral F. L. Čelakovský, viz níže:

Zkamenělý pastýř se stádem. Na stráni, leštinami chudě porostlé, seděli mladí pastýřové u ohníčka rozdělaného se ohřívajíce; neboť podzimek jitro činil chladnější, a větřík ostřejší potahoval po stráni. Kozičky se vzpínaly ledakdes po žlutém listí, na křovinách pozůstalém, a dobytek vyšší uškluboval si v údolí pode strání skrovnou travičku. Pastýř jeden, přiloživ suchého chrastí na ohníček, jejžto kámen ze země rostoucí od větru chránil, a posadiv se vedle druhých, takto k nim za chvilku zvolal: Ale hleďtež, milí braši, nemá-li kámen tento docela podobu ležící tu ovce? A ten menší — jako by jehňátko hlavičku do teplounké vlny její ukrývalo? I zdálo se tak pastýřům, na to hledícím. Vzchopiv pak se Jeřínek, pastýř nejmladší, vedl je ku kamenu opodál za křovinou na spůsob homole stojícímu, řka: Odedávna, kdykoli tady honívám, zdál mi se kámen ten jako zkamenělý pastýř. ...

Zdroj: ČELAKOVSKÝ, Ladislav. Fr. Lad. Čelakovského Sebrané spisy.. s. 80. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:c24c0be0-9d23-11e8-99aa-005056827e51

 

 

Obor

Jazyk, lingvistika a literatura

Okres

--

Knihovna

Datum zadání dotazu

26.01.2022 13:38

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu