Pohon kolotoče z roku 1901
Text dotazu
Zajímalo by mě, čím mohl být poháněn "velký kolotoč" (takto popsaná věc), s nímž majitel "jezdil po českém venkově" v roce 1901. Byl už na elektřinu? Nebo měl pohon nějaký mechanický?
Odpověď
Dobrý den,
prvotní dohledání termínu "Velký kolotoč", alias "Grand Carousel" nás
zavedlo do Philadelphie roku 1926, tzn. že by se tyto typy kolotočů se začaly
vyrábět o 25 let později, než uvádíte.
První podobný typ kolotoče v Evropě, byl však kolotoč u Letenského zámečku
z roku 1893, který je nejstarším zachovalým kolotočem v Evropě.
Původně byl kolotoč umístěn na Vinohradech a byl poháněn člověkem, který
pod podlahou chodil dokola a tlačil před sebou vzpěru podlahy. Při přesunu na
Letnou roku 1894 byl tento pohon nahrazen strojním převodem, takže byl kolotoč
poháněn strojníkem stojícím pod podlahou ručně pomocí kliky se setrvačníkem i
brzdou. Elektromotor byl ke kolotoči prvně zabudován ve 30. letech 20. století.
V současnosti má kolotoč trojfázový asynchronní elektromotor značky MEZ.
Lze tedy předpokládat, že v době okolo roku 1901 byly kolotoče podobného
typu s točnou poháněny lidskou silou.
V současnosti je v rekonstrukci pod správnou Národního technického muzea.
Historie atrakcí je ve světě velmi rozšířená a jsou i muzea lidové technické
zábavy. U nás ale stále taková muzea chybí.
Dále by stálo za úvahu kontaktovat některého z výrobců kolotočů, jak to
vlastně s tím připojením je. Existuje u nás firma, která po generace kolotoče
vyrábí. Pokuste se tedy kontaktovat pana Josefa Hanuše, snad Vám poradí
lépe:
Případně můžete kontaktovat jakéhokoli historika, např. doc. Mgr. Jaroslava
Šebka, Ph. D. z Historického ústavu Akademie věd ČR, který se svou vědeckou
činností zaměřuje i na sociální dějiny první republiky a církevní dějiny 19. a
20. století. Je nám známo, že poutě měly kdysi církevní charakter.
Obor
Technika, technologie, inženýrství
Okres
--
Knihovna
Národní technická knihovna
Datum zadání dotazu
07.09.2012 14:10