počet respondentů pro vyhodnocení kvantitativního dotazníků
Text dotazu
Chtěla bych poprosit o informaci. Ráda bych věděla, kolik je třeba respondentů pro vyhodnocení kvantitativního dotazníků ohledně vysokoškolské diplomové nebo doktorské práce?
Odpověď
Dobrý den,
zasíláme Vám dostupné informace týkající se počtu respondentů kvantitativního výzkumu.
V případě kvantitativního průzkumu hraje počet odpovědí významnou roli při určování významu výsledků průzkumu. A ještě významnější roli pak hraje konkrétní složení respondentů – průzkum by měl být reprezentativní s ohledem na sledovanou skupinu lidí.
Reprezentativnost vzorku respondentů a jejich počet naštěstí nemusíte příliš řešit v případě, kdy máte možnost oslovit dotazníkem celou sledovanou skupinu.
Pokud se může vyjádřit každý, má smysl sledovat zejména návratnost dotazníku a na základě toho vyhodnocovat (ne)úspěšnost a validitu dotazníku.
Na stránkách Bacuvcik.com (autor: Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D) jsou pro kvantitativní průzkumy uváděné následující hranice počtu respondentů (při zachování reprezentativnosti):
do 30 respondentů - naprosto nepoužitelné
do 200 respondentů - výsledky pouze orientační
nad 500 respondentů - dostatečný počet respondentů při zkoumání názorů obyvatel krajského města
nad 1000 respondentů - minimální počet respondentů pro celorepublikové průzkumy
Čistě technicky lze minimální počet respondentů vypočítat na základě konkrétního způsobu vyhodnocování. Použijeme-li například pro ověření nějaké hypotézy chí-kvadrát test dobré shody, tak musíme počítat se dvěma podmínkami:
-každý zkoumaný segment respondentů musí mít alespoň 30 respondentů
-každá z odpovědí na zkoumanou otázku musí mít očekávaný počet odpovědí roven alespoň číslu 5
Velikost zkoumaného vzorku tedy musí být dostatečně velká a závisí na několika faktorech – hladině spolehlivosti, heterogenitě skupiny, počtu podskupin a časové nebo finanční náročnosti.
S výběrem velikosti vzorku vám většinou pomůže vedoucí vaší práce – s ním se na všem domluvíte.
použité a doporučené zdroje:
SVATOŠOVÁ, Libuše a KÁBA, Bohumil. Statistické metody II. Vyd. 1. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta, 2008. 107 s. ISBN 978-80-213-1736-9.
NOVOTNÁ, Hedvika, ed., ŠPAČEK, Ondřej, ed. a ŠŤOVÍČKOVÁ, Magdaléna, ed. Metody výzkumu ve společenských vědách. Vydání první. Praha: FHS UK, 2019. 495 stran. ISBN 978-80-7571-025-3.
https://vsprace.cz/vyzkum-v-diplomove-praci
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kvantitativn%C3%AD_v%C3%BDzkum
http://www.studujvpohode.cz/clanky/koncept-vyzkumu-v-diplomove-praci
https://is.muni.cz/th/r0ux6/Diplomova_prace.pdf
https://www.uhk.cz/file/edee/pedagogicka-fakulta/pdf/pracoviste-fakulty/katedra-socialni-patologie-a-sociologie/dokumenty/studijni-opory/socialni-patologie-a-prevence/metodologie-pedagogickeho-vyzkumu.pdf
https://www.survio.com/cs/blog/jak-vytvorit-dotaznik/kvantitativni-vyzkum-kvalitativni-vyzkum
https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js19/metodika_zp/web/pages/07-kvantitativni.html
Obor
Výchova a vzdělávání
Okres
--
Knihovna
Národní knihovna ČR
Datum zadání dotazu
30.09.2021 14:00