-
To se mi líbí
-
Doporučit
Prosím o vysvětlení slova PĚKNÁ, po svatomartinském
posvícení se první pondělí po tomto posvícení koná veslice a říká se jí
pěkná ale nevíme proč tomu tak je.Proč se tomu říká Pěkná.Děkuji za
vysvětlení
Dobrý den,
tradiční posvícení na sv. Martina - 11. listopadu - byl od středověku den, kdy čeled končila svou službu a dostávala mzdu. Na sv. Martina se uzavíraly smlouvy mezi obcí a pastýřem, ovčákem či ponocným. I to byla událost, která přímo volala po bohaté hostině. Navíc byla spojena s odevzdáváním platů vrchnosti, proto byl tento den tak oblíbený. Martinské posvícení se časem ujalo úplně všude.
V neděli šli všichni do kostela na slavnostní mši a po ní se podával oběd. Tvrdí se, že posvícenský oběd byl nejbohatší v celém roce. V 18. a 19. století se jedla polévka, různé druhy masa včetně pečené husy, knedlíky a zelí, smetanové omáčky, spousta koláčů a dalšího pečiva. K tomu nesměl chybět dostatek piva.
Večer bývala taneční zábava pro mládež, která se často protáhla až do dalšího dne. V pondělí po pouti se konala zábava s názvem pěkná neboli zlatá hodinka, která se ještě dnes v některých obcích dodržuje. Lidé se scházeli v hospodách s rozsvícenými svíčkami. V pondělí se také odehrávaly z dnešního pohledu drastické obyčeje veřejného zabíjení zvířat, jejichž maso se pak večer v hospodě upeklo a snědlo. Někde stínali kohouta, jinde berana (převážně na Moravě) nebo shazovali kozla ze skály či z kostelní věže. Před zabitím zvířete se vždycky odehrál symbolický soud, při němž se oběti vyčetla spousta zlých skutků. To vše se dělo za účasti diváků z celé obce i okolí.
Úterní "sousedská" zábava se dnes většinou nedrží. Podle pamětníků to bývala příležitost k tanci pro starší obyvatele vsi, a proto se hrávala pomalejší hudba. Dozvukem hlavní posvícenské zábavy pak bývala oslava konaná následující neděli, jíž se říkalo mladé posvícení. Posvícení bylo (stejně jako masopust) oblíbeným termínem pro pořádání zásnub a svateb.
Zdroj : Vondrušková, A.-Skopová, K.: České zvyky a obyčeje, Praha : Albatros 2004
Antropologie, etnografie
--
Národní knihovna ČR
01.03.2012 15:17
Takže je mylné se domnívat, že se jednalo pouze o "starší" obyvatele - hospodářství dědil NEJMLADŠÍ syn, často pod "třicítkou".