-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
ráda bych Vás poprosila o vyhledání informace k pojmu "obchodní program".
Pokud by bylo možné to ještě více specifikovat, ráda bych tento pojem
definovala nejen z obecného ekonomického hlediska, ale dále i konkrétně pro
cestovní ruch (stravovací služby).
Lze získat i informace o zdroji, ze kterého bude daná informace čerpána?
Termín obchodní program není uveden v žádném slovníku ani encyklopedii z
oblasti obecné ekonomie nebo cestovního ruchu. Spíše jsou užívány termíny
podnikatelská činnost, podnikatelský plán, marketingový plán a pod.
V publikaci Indrová, J. - Petrů, Z. - Vaško, M.: Podnikatelská činnost ve
stravování a hotelnictví. Praha, VŠE 1996, je uvedeno:
Nástroje marketingu - marketingový mix
Konkrétní provádění strategie provozovny veřejného stravování se opírá o
čtyři základní nástroje marketingu, často nazývané jako tzv. "čtyři P",
podle anglických názvů: Product, Place, Price, Promotion. Jde o stanovení
produktu - výrobků a služeb distribučního systému - pohybu výrobků a služeb
od výroby ke spotřebiteli, ceny výrobků a služeb a odpovídající propagace.
Uvedené nástroje marketingu slouží k uskutečňování krátkodobých i
dlouhodobých cílů provozovny či podniku veřejného stravování a jsou
základem při stanovování obchodního programu provozovny.
Marketingová strategie tvorby obchodního programu provozovny veřejného
stravování
Konkretizací úkolů zajišťujících plnění hlavní funkce provozovny (podniku)
veřejného stravování za daných podmínek je obchodní program.
Obchodní program vychází z koncepce provozovny či podniku a je praktickým
nástrojem řízení. Jeho úkolem je zajistit maximální uspokojování konkrétní
spotřebitelské poptávky z hlediska objemu, struktury, místa a času, spolu s
efektivností hospodaření.
Skládá se ze tří hlavních částí: - prodejní program
- výrobní
program
- program
služeb
Jednotlivé části obchodního programu na sebe úzce navazují a vzájemně se
podmiňují. Nejširší je prodejní program, protože představuje veškerou
realizaci, tedy realizaci výrobků, zboží i služeb.
Sestavit konkrétní obchodní program znamená:
- nalézt optimální článek poptávky, pro něž budeme formulovat nabídku
(vychází z koncepce provozovny)
- provést analýzu tohoto článku kvantitativně i kvalitativně
- provést výběr výrobků, zboží a služeb
- určit přibližnou cenovou hladinu
- analyzovat vlastní možnosti zajištění (způsob výroby, odbytu)
Na obchodní program jsou kladeny určité požadavky:
- využívat kapacitu provozovny (jak hmotnou, tak i živou)
- odpovídat vnějším i vnitřním podmínkám
- odpovídat potřebám a funkci, kterou má provozovna plnit
Vnější faktory ovlivňující provoz provozovny veřejného stravování:
- skladba a úroveň spotřebitelské poptávky
- výše a rozdělení kupních fondů
- skladba okolní sítě veřejného stravování a konkurence jiných odvětví
- právní normy
- situace na trhu
Vnitřní faktory:
- kapacita provozovny (výrobní, odbytová)
- pracovníci (počet, struktura, kvalifikace)
- umístění provozovny, dispoziční řešení, vybavení
- úroveň řízení a organizace práce
Obchodní program prozovny veřejného stravování se nám v praxi jeví jako
jednotlivá rozhodnutí o tom,
co - bude provozovna vyrábět a prodávat (sortiment, služby)
kdy - provozní doba
kde - umístění provozovny
jak - způsob výroby, forma prodeje
zač - cenová hladina
Podrobnosti k jednotlivým bodům najdete v uvedené publikaci.
Další možná literatura:
Hesková, Marie: Cestovní ruch pro vyšší odborné školy a vysoké školy.
Praha, Fortuna 2006. ISBN 80-7168-948-3
Horner, Susan - Swarbrooke, J.: Cestovní ruch, ubytování a stravování,
využití volného času. Aplikovaný marketing služeb. Praha, Grada Publishing
2003. ISBN 80-247-0202-9
Beránek, Jaromír - Kotek, Pavel: Řízení hotelového provozu. Praha, mag
consulting - Grada Publishing 2007. ISBN 978-80-86724-30-0
Indrová, Jarmila: Cestovní ruch (základy). Praha, Oeconomica 2009. ISBN
978-80-245-1569-4
Na této adrese najdete archiv již zodpovězených dotazů, které byly
směrovány na Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE, z oblasti
cestovního ruchu a stravování jsem již několik dotazů zpracovávala, zkuste,
zda i tam nenajdete informace, které potřebujete.
http://www.ptejteseknihovny.cz/archiv/dotazy-podle-knihoven.
Ekonomické vědy, obchod
--
Centrum informačních a knihovnických služeb Vysoké školy ekonomické v Praze
09.06.2011 12:06