-
To se mi líbí
-
Doporučit
Jaký je největší vrtulník na světě?
Dobrý den,
největším sériově vyráběným vrtulníkem na světě je typ Mil Mi-26, ovšem největším vrtulníkem, který byl kdy vyroben, je rovněž sovětský Mil V-12.
Mil Mi-26 je těžký dvoumotorový nákladní vrtulník s osmilistým nosným a pětilistým vyrovnávacím rotorem. Jeho vývoj byl zahájen počátkem 70. let, první prototyp vzlétl 14.12.1977, sériové stroje byly zařazeny do výzbroje armády bývalého SSSR na přelomu let 1985/86. Mi-26 je vybaven moderní elektronikou a schopný letu za každého počasí, proto je použitelný i v extrémních klimatických podmínkách. Může přepravovat těžké náklady i do větších vzdáleností.
Technické údaje:
Země původu: Sovětský svaz
Použití: dopravní vrtulník
Průměr rotoru: 32,00 m
Délka trupu: 33,73 m
Pohon: 2 turbíny Lotarev D-136 po 8273 kW (11 250 vhp) Max. vzletová
hmotnost: 56 000 kg Cestovní rychlost: 255 km/h
Dolet: 800 km
Dostup: 4600 m
Cestující: 85+5 posádka
Další informace o Mil Mi-26, včetně obrázků, je možné nalézt v publikacích:
* FOJTÍK, Jakub. Ruské vrtulníky: encyklopedie strojů konstrukčních kanceláří Bratuchin, Jakovlev, Kamov, Kazaň a Mil. Cheb : Svět křídel, 2009.
Str. 240-249. ISBN 978-80-86808-65-9.
* GUNSTON, Bill; SPICK, Mike. Moderní bojové vrtulníky: [ilustrovaná encyklopedie]. Praha: Naše vojsko, 2010. Str. 144-145. ISBN 978-80-206-1158-1.
Mil V-12 se poprvé vznesl do vzduchu 27.6.1967, v roce 1970 státní komise doporučila zahájení sériové výroby. Druhý prototyp byl dokončen až v roce 1973. Do dalšího osudu V-12 zasáhla armáda. Změnila své původní plány a odmítla zařadit stroj do výzbroje. Hlavním důvodem se stalo zavržení koncepce vzdušného přepravního prostředku pro balistické rakety. Civilní uživatelé nemohli supervelký (a na provoz velice drahý) vrtulník uživit.
Výroba V-12 tedy dále nepokračovala.
Mil V-12 je supertěžký vrtulník se dvěma rotory vedle sebe umístěnými na trubkových pylonech s malými křídly. Dvě dvojice pohonných jednotek D-25VF a reduktory odvozené z typu R-7 se nacházejí na koncích pylonů s rotorovými hlavami. Pravý rotor se točí ve směru hodinových ručiček, levý proti směru (při pohledu shora). Trup letounového typu je opatřen klasickými ocasními plochami. Rozměrný trup začíná pilotní kabinou, v níž sedí 6 členů posádky.
Nákladový prostor v trupu pojme až 196 výsadkářů, nebo 20 tun nákladu (stejnou hmotnost může stroj nést v podvěsu). Uvnitř kabiny se nachází jeřáb pro manipulaci s nákladem do hmotnosti 5 tun. Do pilotního prostoru se vstupuje dveřmi po jeho obou stranách. Další, celkem čtvery dvěře, vedou do nákladového prostoru. K nakládání slouží rozměrná dvoukřídlá vrata na zádi.
Příďový i hlavní podvozek jsou opatřeny dvěma koly s nízkotlakými pneumatikami. Kontaktu trupu se zemí brání dvě dvojice malých patek, umístěných pod nákladovou rampou.
Podrobnější informace k Mil V-12, včetně vyobrazení, jsou k dispozici v níže uvedené publikaci na str. 213-217.
* FOJTÍK, Jakub. Ruské vrtulníky: encyklopedie strojů konstrukčních kanceláří Bratuchin, Jakovlev, Kamov, Kazaň a Mil. Cheb : Svět křídel, 2009.
374 s. ISBN 978-80-86808-65-9.
Další použité zdroje:
* 1000 letadel : [nejznámější letadla a vrtulníky všech dob / z německého originálu přeložili Milada Burianová a Rudolf Rada]. V Praze : Knižní klub, 2007. Str. 175. ISBN 978-80-242-1832-8.
* ZDOBINSKÝ, Michal. Atlas vojenské techniky ; Vrtulníky. Praha:
Magnet-Press, 1994 (Bratislava : TechnoPrompt). Str. 149-152. (Atlas vojenské techniky ; 1) (Magnet hobby). ISBN 80-85847-13-2.
*
http://zpravy.ihned.cz/svet/c1-36754910-posledni-let-nejvetsi-vrtulnik-sveta
-odnesl-letadlo-tu-134-do-duchodu
* http://www.vrtulnik.cz/mi-26.htm
* http://www.vojsko.net/index.php?clanek=letecka/vrtulniky/mi26
* http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_large_aircraft
* http://www.aerospaceweb.org/question/helicopters/q0284.shtml
* http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-26
Technika, technologie, inženýrství
--
Národní knihovna ČR
01.09.2011 15:28