-
To se mi líbí
-
Doporučit
Prosím o odkazy na zdroje, ve kterých by se dalo zjistit něco o motivu propasti v literatuře a filosofii. Konkrétněji mi jde o: propast interpretuje Jaroslav Med: Dyk využívá starozákonní paralelu o propasti volající propast... propast krysařova nitra, jejíž záblesk v krysařových očích vzbuzuje u počestných hamelnských měšťanů hrůzu, je přitahován propastí na hoře Koppel, odkud jedině vede cesta do země zaslíbené.
Dobrý den,
myšlenka propasti se objevuje v různých dílech, různých autorů i v různých časových období. Slovníky literárních teorií, které máme k dispozici, ale o motivu propasti nepíší. O Krysařovi bylo napsáno mnoho pojednání a rozborů, ale přímo o myšlence propasti jsou jen zmínky. Krysař vyšel v několika vydání, zajímavé doslovy nebo poznámky v jednotlivých vydáních byly napsány několika jazykovými kritiky (Milan Blahynka, Stanislava Mazáčová, Jiří Opelík).
Propastí se zabývá např. Ladislav Klíma a to hned v několika dílech.
Doporučujeme např. bakalářskou práci Autorská estetika u Ladislava Klímy, kde se autor dotýká i myšlenky propasti nebo dizertační práce Filosofie a imaginace v textech Ladislava Klímy
(Ambivalentní výpověď o nesmrtelné duši) , viz odkazy níže.
V románu Slavná Nemesis z knihy Vteřiny věčnosti (Výbor z díla českého básníka - filosofa, jehož práce se pohybují na hranici mezi vědomím a podvědomím, realitou a absurditou), je myšlenka propasti zastoupena velmi silně.
Jedná se o propast psychickou i skutečnou v městečku Cortona, postava Sidera a Orei v ní najdou smrt.
Propast se krom rozsáhlých děl objevuje i v menších literárních útvarech, např. i v povídce
Jedné noci snil, Edgar a Eura, Velký román, Klímovy deníky (Boj o vše), Utrpení knížete Sternenhocha, kde propastí je hladomorna a tou psychickou šílenství...
Motiv propasti je i u Nietzscheho.
"Pro Nietzscheho je člověk mostem mezi zvířetem a nadčlověkem, mostem nad propastí:
„Kdo propast vidí, ale orlíma očima – kdo orlími spáry do propasti vnikne. Ten má odvahu..."
Čerpáno z: KLÍMA, Ladislav. Vteřiny věčnosti. 3. vyd. Praha: Odeon, 1990.
http://is.muni.cz/th/262643/ff_b/Bakalarska_diplomova_prace_komplet.txt
http://theses.cz/id/yv45aw/00183345-449965673.txt
Wikipedie o Krysaři uvádí http://cs.wikipedia.org/wiki/Krysa%C5%99_(kniha):
Samotný námět Krysaře vychází ze saského, staroněmeckého motivu, který Dykovi posloužil jako volné schéma svého díla. Tato báj s reálným základem vypráví o krysaři, který roku 1284 očistil město Hameln od krys, a když mu nebyla vyplacena slíbená odměna, rozhněval se na občany města a odvedl za trest jejich děti. Existuje několik variant závěru. Buďto Krysař děti zavřel do jeskyně, z které již nikdy nevyšly, nebo je utopil v řece. Je i verze, podle níž Krysař děti vrátil, když mu radní zaplatili slíbenou odměnu.
Vzniklo mnoho zajímavých studií a interpretací; Vladimír Justl si například jako jeden z prvních povšiml významného motivu zápasu iluze a reality, který je pro Viktora Dyka důležitý.
Jazyk, lingvistika a literatura
--
25.06.2014 13:41