-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
prosím o informaci k metodám výuky nadaných dětí v České republice.
Děkuji.
Dobrý den,
informace o výuce nadaných dětí můžete získat v následujících knihách a článcích, na české prostředí se budou soustředit české jazykové publikace, které jsou v seznamu uvedeny také. Pro ucelenější přehled o dané tématice Vám uvádíme také zahraniční publikace:
* Grenarová, Renée, ed. a Vítková, Marie, ed. Cizojazyčná výuka a nadaný žák = Foreign language teaching and a gifted and talented pupil. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 200 s. ISBN 978-80-210-5375-5.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/201107/contents/nkc20112168662_1.pdf
* Sisk, Dorothy. Creative Teaching of the Gifted. 1. vyd. New York: McGraw-Hill, 1987. 370 s.
Předmětová hesla: děti nadané-výuka * tvořivost dětí-výuka * výuka kreativní
* Assouline, Susan G. a Lupkowski-Shoplik, Ann. Developing math talent: a comprehensive guide to math education for gifted students in elementary and middle school. 2nd ed. Waco, Tex.: Prufrock Press, C2011. xxix, 390 s. ISBN 978-1-59363-496-4.
Předmětová hesla: matematika * studium a výuka * talentované děti
* Mönks, F. J. a Ypenburg, Irene H. Nadané dítě: rukověť pro rodiče a učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002. 98 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0445-5.
Předmětová hesla: talentované děti * rozvoj inteligence * výchova dítěte * rodiče a děti
* Laznibatová, Jolana. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. 3., nezmen. vyd. Bratislava: Iris, 2007. 394 s., [16] s. obr. příl. ISBN 80-89018-53-X.
Předmětová hesla: talentované děti * vývoj dítěte * inteligence (schopnost) * výchova a vzdělávání * alternativní výuka -- Slovensko
* Calábek, Pavel et al. Péče o matematické talenty v České republice. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 39 s. ISBN 978-80-244-2632-7.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/201103/contents/nkc20112165707_1.pdf
* Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Triton, 2008. 168 s. ISBN 978-80-7387-173-4.
Předěmtová hesla: příručky * výklady * příručky pro učitele
* Fořtík, Václav a Fořtíková, Jitka. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 126 s. ISBN 978-80-7367-297-3.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/200710/contents/nkc20071747434_1.pdf
* Fořtíková, Jitka et al. Se Šikulou za zvířátky, aneb, Jak zabavit nadané dítě ve věku 3 až 5 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 68 s. ISBN 978-80-7367-761-9.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/201011/contents/nkc20102111278_1.pdf
* Simister, C. J. Vaše chytré dítě. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-3514-3.
Předmětová hesla: talentované děti * výchova a vzdělávání * rozvoj myšlení * rozvoj inteligence * didaktické hry * výchova dítěte
Články:
* Dočkal, Vladimír. Co můžeme ve škole udělat pro nadané děti. Učitelské listy, 2005-2006, 13(9), s. 13-14. ISSN 1210-7786.
Resumé: Jak zajistit rozvíjení schopností žáků s různými vzdělávacími potřebami v prostředí integrovaných tříd: pomoc tzv. podpůrného pedagoga (v případě postižených dětí je to speciální pedagog nebo asistent). Zkušenost ze Slovenska - podpůrný pedagog pro nadané děti. Význam motivace a smysluplnosti učení. Možnosti využití projektového vyučování při vzdělávání nadaných dětí. Akcelerační a obohacující programy pro tyto děti - individuální nebo skupinové. Potřeba nejen rozvíjet jejich schopnosti, ale i celou jejich osobnost. Myšlenky J. A. Komenského a M. Montessori, které lze při vzdělávání nadaných dětí uplatnit.
* Dočkal, Vladimír. Jak pečovat o nadané děti. Moderní vyučování, 2005, 11(4), s. 3-4.
Resumé: Rozhovor s dlouholetým vědeckým pracovníkem Výzkumného ústavu dětské psychologie a patopsychologie v Bratislavě o vzdělávání a péči o nadané děti. Problematika přístupu ke vzdělávání těchto dětí - samostatně či v dětském kolektivu (vrstevnické sklupině). Argumenty pro a proti vzdělávání nadaných dětí ve speciálních školách. Nebezpečí plynoucí z předčasné specializace dítěte. Příprava učitelů pracujících s nadanými dětmi - znalost alternativní pedagogiky, zájem o individuální práci s dětmi. Nástin péče o nadané děti.
* Kratochvílová, Jana, Fialová, Hana a Havel, Jiří. Jak řešit výuku mimořádně nadaných žáků ve školním vzdělávacím programu. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 2007-2008, 132(3), s. 5-8. ISSN 0323-0449.
Resumé: Výsledky obsahové analýzy školních kurikulí v rámci řešení výzkumného projektu "Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro ZV". Zjišťovalo se (na vzorku deseti škol), jak mají vybrané školy ve svém školním vzdělávacím programu rozpracovanou integraci mimořádně nadaných žáků. Zabezpečení výuky těchto žáků v kurikulární oblasti se totiž dříve nevěnovala zvláštní pozornost.
* Pýchová, Iva. K výuce nadaných a talentovaných žáků. Pedagogika, 1996, 46(4), s. 329-338.
Resumé: Důležitost výchovy a výuky nadaných žáků a učební programy pro ně. Šest oblastí, v nichž se nadání obvykle projevuje: intelektuální schopnosti, tvořivé myšlení, vědecké schopnosti, sociální nadání (vůdcovství), mechanické(praktické) dovednosti a umělecké nadání. Obecné osobnostní charakteristiky typické pro nadané jedince. Programy péče o nadané a talentované žáky. Schopnosti, které by měli mít učitelé nadaných žáků.
* Dočkal, Vladimír. Možnosti edukace nadaných dětí. Učitelské listy, 2005-2006, 13(2), s. 7-8.
Resumé: Segregace a integrace jako dva póly široké nabídky možností forem vzdělávání jak postižených, tak mimořádně nadaných dětí. Vývoj v přístupech ke vzdělávání nadaných dětí na Slovensku. Ověřování integrované formy vzdělávání nadaných dětí na 1. stupni základní školy. Možnosti kombinace segregovaných a integrovaných forem vzdělávání těchto dětí. Co by mělo být zohledněno při volbě formy vzdělávání konkrétního nadaného dítěte: věk, stupeň a druh nadání, zájem dítěte a jeho rodičů apod.
Záznamy veškerých uvedených dokumentů naleznete v katalozích na adrese http://aleph.nkp.cz/F, knihy v Souborném katalogu ČR (SKC), články v bázi ANL. Zde také můžete nalézt další dokumenty za pomoci klíčových slov: nadání, děti, výuka, schopnosti, atd. Při zadávání slov můžete využít znak *, který umožňuje pravostranné rozšíření slov, tj. při zadání "nadan*" budou vyhledány slova nadání, nadané, nadaných, nadanému, atd. Doporučujeme Vám využít také volně dostoupnpu databázi ERIC, která je zaměřena speciálně na výchovu a vzdělávání (http://www.eric.ed.gov/).
Podnětné informace byste mohla také najít v následujících internetových odkazech:
* Vzdělávání nadaných dětí a žáků - Přehled základních dokumentů http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Nadani_prehled.pdf
* Diplomová práce "Výukové strategie v práci s nadanými dětmi" http://is.muni.cz/th/106814/pedf_m_b1/DP_P_tisk.pdf
* webové stránky "Nadané děti"
S dotazem se můžete také obrátit na Národní pedagogickou knihovnu Komenského, která je taktéž zapojena do služby Ptejte se knihovny (http://www.ptejteseknihovny.cz/knihovny/uiv-narodni-pedagogicka-knihovna-komenskeho/).
Výchova a vzdělávání
--
Národní knihovna ČR
24.07.2012 10:43