-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, zajímalo by mě, kdy a z jakého důvodu se začaly konat průvody čertů, tzv. Krampuslaufy. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
postava čerta se v celé střední Evropě objevuje po boku sv. Mikuláše v předvečer světcova svátku, tedy 5. prosince. "Německý národopisec Karl Meisen dospěl ve svém bádání k závěru, že se mikulášský obyčej spolu s kultem sv. Mikuláše, který byl ve světě znám již od 8. století, rozšířil do značné části Evropy ve 12. až 14. století." (POLÁK, s. 61) "Na rozdíl od prokazatelně křesťanského původu velebného kmeta a plavovlasého anděla je samotná podoba čerta odvozena jednak od starých pohanských představ, jednak z učení křesťanských teologů (proměna Lucifera v podsvětí bytost) i z rozmanitých lokálních tradic a kultur. Mimo jiné existuje též domněnka, že čert vznikl z postavy černocha, který údajně ve své době provázel sv. Mikuláše po Evropě jako sluha. Tehdy středoevropané černošskou rasu ještě neznali, a proto černého služebníka lehce zaměnili za čerta. Jako nedílná součást maškarních průvodů se tato postava objevuje daleko dříve než Mikuláš s andělem. (...) Zběsilé průvody spojené s hlomozením a maskováním (maska byla v té souvislosti nástrojem sepětí člověka s nadpřirozeným světem) byly provozovány již v pohanských dobách a souvisely s kultem zemřelých, s představami o démonicky strašidelné podobě zimy, s personifikací dnů zimního slunovratu."(POLÁK, s. 77 - 78)
Podoba čerta, který doprovází sv. Mikuláše, je v jednotlivých zemích různá. U nás, na Slovensku a některých dalších zemích je čert strašidelnou, ne však hrůzostrašnou postavou. "Hroznějším zjevem bývá čert u Němců. Dávají mu tam různá jména. Říkají mu Krampus, Ruprecht, Pelzebub, Pelznikel, Pelzmarte, Butzebock, Rumprecken, Butzemann, Stuwpelz, Sparmundi, Schmutzli, Klaubauf, Hans Muff. (...) U Němců i v Čechách bývá Krampus v těsných černých šatech, má dlouhou bradu, ohnivé oči, zahnuté rohy na hlavě, dlouhé neforemné uši, koňská kopyta a dlouhý ohon. Z huby mu visí dlouhé ohnivé jazyčisko, a v ruce má t. zv. žilu t. j. prut spletený s břízí, jímž okolo sebe zuřivě šlehá." (MICHAL, s. 51 - 52.)
Postava Krampuse je zvláště spojena s podalpskými oblastmi. Do dnešních dnů jsou tu velmi oblíbené pochody čertů (tzv. Krampuslaufy) v předvečer svátku sv. Mikuláše. Tyto průvody se pravděpodobně konaly již ve středověku, z popudu církve byly později po určitou dobu zakázány. V současné době ovšem patří Krampuslaufy opět k velkým událostem předvánočního času. V ulicích většiny podalpských měst se můžete 5. prosince ve večerních hodinách setkat s ďábelským řáděním čertů (Krampusů). Masky těchto postav bývají velmi precizní.
Více viz reportáž České televize: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/nejnovejsi-videa/253506-krampuslauf-nejvetsi-certovsky-svatek-sveta/
Použité zdroje a další doporučené zdroje:
* POLÁK, Jiří. Mikulášské čarování: a pozdrav od čerta - Gruß vom Kampus - Üdvözlet a Krampusztól: svatomikulášský kult jako nedílná součást evropského kulturního dědictví. 1. vyd. [Neratovice]: Natural Synergy, 2014. 184 s. ISBN 978-80-87918-01-2.
* MICHAL, Jan. O sv. Mikuláši v legendě a lidových pověstech i zvycích. Praha: [s.n.], 1901. 240 s.
* SACHSLEHNER, Johannes. Weihnachten im alten Österreich: eine nostalgische Zeitreise. Wien: Styria, 2009. 204 s. ISBN 978-3-222-13277-3.
* SINHUBER, Bartel F., ed. Weihnachten im alten Österreich. Wien: Pichler, C1996. 164 s. Austria. ISBN 3-85431-131-1.
* SACHSLEHNER, Johannes. Weihnachten im alten Wien: eine nostalgische Zeitreise zu Krampus and Nikolo, Christkind und Christbaum, zu den Gabentischen von anno dazumal. Wien: Pichler, C1999. 184 s. ISBN 3-85058-176-4.
* VAVŘINOVÁ, Valburga. Malá encyklopedie Vánoc. 3. vyd. Praha: Libri, 2002. 286 s., [4] s. barev. obr. příl. ISBN 80-7277-132-9.
* http://en.wikipedia.org/wiki/Krampus
* http://www.krampus.com/who-is-krampus.php
* http://news.nationalgeographic.com/news/2013/12/131217-krampus-christmas-santa-devil/
* http://blog.oxforddictionaries.com/2012/12/the-krampus/
Antropologie, etnografie
--
Národní knihovna ČR
27.11.2014 09:40