Košile

Text dotazu

Vývoj košile a jejího střihu od pozdní gotiky do raného baroka.

Odpověď

Dobrý den,

košile je spodní oblečení mužů i žen, které se od počátku křesťanského letopočtu až do poloviny 19.st. nosilo přímo na těle. Byla z plátna nebo vlny, z bavlny, barchetu, ve dvorských kruzích z hedvábí. Ženská košile byla v minulosti zdobena výšivkou či krajskou, různě tvarovaná. Mužská košile se v l9. století postupně stává do určité míry módní součástí oděvu, byla jí i v době renesance, u níž se proměňuje především tvar límce a použitý materiál.
Běžně se objevuje košile teprve s biedermeierem (1820-1840) - je z plátna, které se dalo vyvářet nebo z batistu, zdobená krajkami, volánky a později stuhami. Mužské košile v té době dostávají přibližný tvar dnešních košil a objevují se i límce.
Noční košile : pod názvem Bethemd se objevuje až v pozdním středověku, do té doby spali lidé nazí nebo v tom, co nosili ve dne. V Čechách jde o "sukně ložničné" zmínka poprvé r. 1492.
 
Předchůdcem košile je rubáš, původně nazývaný čechel a jedná se o nejstarší slovanský oděv. Je dlouhý, volný, přidržovaný na ramenou jedním nebo dvěma pruhy.
Základem oblečení pro sociálně slabé byla košile a kalhoty, bylo to oblečení jediné, svrchní i spodní. Lepší košile bývaly vyšívané a i z dražších látek.
O přesnějším střihu košile se lze jen dohadovat - ženská byla  zřejmě stále delší než mužská, nebývá vypasovaná, ale volná, postupně se stává viditelnou součástí oděvu.

V gotice je základ mody je nejvýrazněji vystižen na postavách lazebnic. Jsou oděny do průsvitných přiléhavých košilek bez rukávů, těsně sledují projmutí v pase i tvar prsou. Košilky jsou podobné našim dnešním letním šatům anebo spodnímu prádlu. Ramínka této košile se šila z odlišného materiálu, podobně jako lemování, a široká šerpa, posunutá až na boky, nejčastěji zhotovena z modrých látek.
V mužské  i ženské módě v gotice převažují vertikální linie : svislé cípy vrchních rukávů, špičaté manžety. Gotický střih je dokonale přizpůsoben tělu.
Košile u mužů v období  vrcholné gotiky je už běžným spodním oděvem, viditelným ve výstřihu kabátce, převážně z jemných, bílých materiálů.
V 16. století nosily ženy šat rozdělený na živůtek a sukni. Živůtkem prosvítala bílá vsázka spodní košile, takzvaný "prsník". Ovšem těchto košil bývalo v českých domácnostech tohoto věku velmi poskrovnu. Teprve od poloviny 16. století košil přibývá, ale stále jich není mnoho. Ke dvorskému šatu náležely u žen korzety a šněrovačky.

V období renesance se košile se stává viditelnou součástí také oděvu vyšších vrstev na rozdíl od manuálně pracujících. Módní košile se zhotovuje z bílého jemného materiálu, stále se rozšiřuje, takže musí být nabíraná u krku i u rukávů, vrapovaná a skládaná, až je postupně všívána do pásku, který se stává základem nového oděvního detailu - límce a manžety. Košile se uplatňuje ve skladbě stále náročněji. S vrchními rukávy, často po celé délce rozstřiženými a jen volně svázanými stužkami nebo sepnutými šperky, se jemná látka košile prodírá ven jako bílá záplava.
V Čechách byla košile velkou vzácností, ve výbavách jednotlivců se neobjevovala ve velkém počtu. Košile byla dokonce vzácným darem i ve vyšších kruzích. Až do pozdních let šestnáctého století málokdo míval  zásobu košil.
V období baroka mužská košile zůstává nadále viditelnou, často efektní součástí oblečení, protože rukávy kabátců jsou zcela rozstřižené, košile musí být hodně objemná, aby její látka vyplňovala  svrchní rukávce. U krku je doplněna límcem, který je nyní přeložený a položený na ramena, plátěný a doplněný krajkou, eventuelně celokrajkový, objevuje se také nařasený, plihlý límec, který připomíná nenaškrobené okruží.
V Čechách se v té době nosí speciální varianta, límec čtverhranný, plátěný, či krajkový, který si přisvojili muži i ženy bez rozdílu. Přeložený límec je obohacen o jednu novinku, která už z mužského odívání nezmizí a jako předchůdce jedné z nejpodstatnějších mužských ozdob - kravaty - přežije do nové doby. Zatím je to jen stužka, jíž se límec vpředu svazuje nebo žabó = nabíraná ozdoba z jemného  plátna nebo krajky, která zakrývá zapínání košile. Přesněji stanovit dobu, kdy se tyto nové prvky objevily je nesnadné, ale bylo to zhruba mezi lety 1620-30, kdy ve Francii mizí okruží i vyztužený stojatý límec, ve prospěch límce přeloženého. Ten je zpočátku poměrně široký, ale postupně se zmenšuje, zejména s tím, jak se opět šíří móda dlouhých kadeřených vlasů. Košile má i manžety, podobně přeložené a ozdobené jako límec.                                                 
                         
použitá literatura :
Obrazové encyklopedie módy autorek L.Kybalové, O.Herbenové, M.Lamarové, Praha : Artia 1973 L.Kybalová. Dějiny odívání. Praha : Lidové noviny, 1997 P.Tylínek : Základní etapy vývoje oděvní kultury. Liberec : 2004


Doporučený odkaz:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%A1ile

Obor

Umění, architektura, muzeologie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

28.02.2013 17:09

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 10 + 4?

Hledání v archivu