-
To se mi líbí
-
Doporučit
,,C'-kung žádal, aby byl odstraněn zvyk obětovat ovci při ohlašování každého nového měsíce. Pravil Mistr: Ty máš rád své ovce a já zase obřady.''
Co chtěl Konfucius říct tím, že ,,ty máš rád své ovce a já zase obrařdy''?
Dobrý den,
domníváme se, že výklad věty, která vás s knize Hovory zaujala, by mohl souviset s postoji Konfucia. Podle různých zdrojů zastával názor, že zachovávání zaběhnutých pořádků ( rituálů) vede lidi k tomu, že nemyslí jen na sebe a že pomocí obřadů je vlastně udržována kázeň ve společnosti.
V Konfuciově době byla dynastie Čou v úpadku a starý řád se ocitl v troskách. Konfucius anarchii připisoval tomu, že lidé zanedbávají rituály a zavedené způsoby chování , na jejichž základě mezi sebou měli jednat. Etiketa šla stranou a lidé nyní sledovali jen vlastní sobecké zájmy… Konfucius naplnil starý čínský étos základní axiální ctností, soucítěním. Hlásal ideál zen („humánnosti"), který po člověku požadoval lásku k druhým. On první vyslovil zlaté pravidlo: „Nečiň jiným to, co nechceš, aby činili oni tobě."
https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=download&did=41659&kod=AKA100015
(Pozn.: pojem „axiální věk“ se nejčastěji používá pro označení doby kolem 6. století před Kristem, kdy v různých částech probíhaly velmi významné duchovní procesy (v Evropě vzniká řecká klasická filosofie, v Izraeli působí velcí starozákonní proroci, Číně konfuciánství a taoismus,… )
Konfucius dal přednost svým zásadám. Vládcové se příliš obávali jeho poctivosti a otevřenosti na to, aby jej jmenovali do nějakého úřadu, který by mu dal moc... Po smrti Konfucia se začala jeho sláva a myšlenky šířit dále…
Konfucius žil v době, kdy se jeho společnost rozpadala… Podle něj společenský řád udržuje, především v kmenových společnostech, tradice, která, když se po řadě generací ujme a ustálí, zajišťuje stabilitu. Její moc je ohromná a působí nenápadně a spontánně. Není třeba formulovat zákony, ani tresty…
V jeho době však se v hojném počtu začaly projevovat individuality, které se řídily více vlastním zájmem než společenskými zvyklostmi a tradice ztrácela svou integrující sílu. Pokusy o její nahrazení formou trestů a sily, jak navrhovali např. tzv. Realisté, ani jejich opakem - nejčistší láskou, jak navrhoval Mo Ti, se Konfuciovi nezdály dobré. Síla sice mohla zamezit hrubým přestupkům, ale nezměnila by postoje. Mo Ti sice pochopil, že se musejí změnit postoje, ale jeho absolutní spolehnutí na lásku bylo nerealistické, protože láska, aby mohla být efektivní ve velkém měřítku, potřebuje podporu sociálních struktur a kolektivního etosu. Rozumové řešení patrně v té době bylo bráno jako nedomyšlené, protože podle Číňanů rozum pracuje v součinnosti s postoji a emocemi a pokud nás srdce nepobídne, abychom spolupracovali, rozum bude vymýšlet lsti k prosazení sobeckého zájmu.
Konfucius měl hlubokou úctu ke způsobu života období Čou (8. - 3. století před Kr.) a tesknil po jeho míru a harmonii, čemuž se jeho vlastní doba vysmívala. Protože spontánní, přirozená tradice se rozpadla, vymyslel „plán“, který ji nahrazoval, tzv. uvědomělou tradici
http://terapie.as4u.cz/redakce/tisk.php?lanG=cs&clanek=23871&slozka=4338&
Další odkazy a názory:
Lidé na Dálném východě mají nižší kriminalitu, větší smysl pro řád a jsou v mnoha ohledech ukázněnější než Evropané kdykoli v historii.
Na Dálném východě se téměř nekrade. A mají i méně než 1 vraždu na 100 000 obyvatel za rok. V Evropě jich bývá na stejný počet několik, v USA v průměru víc a v Latinské Americe i desítky nebo stovky – viz statistiky Interpolu…
Filozofie a náboženství
--
Národní knihovna ČR
27.11.2015 06:25