-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
v návaznosti na dotaz (http://www.ptejteseknihovny.cz/dotazy/komparativni-analyza) by mne zajímal způsob provedení komparativní analýzy v pedagogice, její postup, pravidla a celková metodologie, a to konkrétně při porovnání dvou sociální skupin z různých prostředí.
Předem děkuji za jakékoli informace či doporučené zdroje.
Dobrý den,
komparativní analýzu v pedagogice můžeme vnímat ve dvou rovinách – buď jako metodu v rámci speciálního pedagogického oboru – tzv. srovnávací pedagogiky, nebo jako obecně platnou vědeckou metodu ve společenských vědách.
Metodou komparace se zabývá speciálně vyčleněný obor pedagogiky – tzv. srovnávací (komparativní) pedagogika. Jejím předmětem zájmu je popis, porovnávání a vysvětlování vzdělávacích systémů v různých zemích v sociálně-ekonomických, politických a kulturních souvislostech.
Metodu komparace lze však užít i v obecném slova smyslu platném ve společenských vědách, tj. porovnat dva či více jevů navzájem a hledat jejich společné a odlišné znaky. Analýzu čili rozklad lze vysvětlit jako rozložení daného jevu na elementární části, jejich porovnávání a vyvození závěrů. „Cílem komparativní analýzy bývá identifikace podstatných porovnávaných proměnných, určení jejich souvislostí, odlišností a hledání možných příčin a vysvětlení těchto shod, či naopak rozporů.“ Zdroj: Pavel MYŠÁK, Komparativní analýza studijních programů FSpS s vybranými vysokými školami v zahraničí [rukopis]
Článek " Komparativní a mezinárodní pedagogika: analytické zhodnocení stavu v Československu" uvádí, „že komparativní pedagogikou se rozumí nejen srovnávání vzdělávacích systémů aj., ale jakékoli vědecké informace a dokumentace zprostředkující poznatky o vzdělávacím systému jedné země do jiné země. Srovnávací analýza při tom může být uplatněna nebo nemusí (může jít pouze o popis zahraniční situace). Pro tento obor vědecké činnosti se začal používat termín „mezinárodní pedagogika“, ale často je označován i původním termínem „komparativní pedagogika“.“
Pedagogický slovník k heslu srovnávací analýza doplňuje, že se jedná o vzdělávací metodu, která „je založená na srovnávání vzdělávacích jevů a systémů. Přímé srovnání […] vyžaduje konstantní významy, shodnost srovnávaných jevů, které je možné zkoumat pomocí společných proměnných. Komplexnost a složitost vzdělávacích jevů však neumožňuje vždy jejich vyjádření ve zcela identických jednotkách, a proto jsou jako základ srovnávání hledány jevy ekvivalentní. Výzkumy označované jako mezinárodně srovnávací často přímé srovnání nevyjadřují.“
K dalšímu studiu přikládáme seznam odborných publikací. Diplomové práce jsou dostupné online v digitálních depozitářích příslušných univerzit a pro dohledání stačí klíčová slova zadat do internetového vyhledávače.
* RABUŠICOVÁ, Milada a Klára ZÁLESKÁ. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: Methodological issues in comparative education : podněty pro koncipování komparativních studií : inspiration for designing comparative studies. Pedagogická orientace : vědecký časopis České pedagogické společnosti. Brno : Česká pedagogická společnost 1967-, 2016, 26(3), 346-378. ISSN 1211-4669.
* ANÝŽOVÁ, Petra. Srovnatelnost postojových škál v komparativním výzkumu: The equivalence of attitude scales in comparative survey. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4447-5.
* VÁŇOVÁ, Miroslava. Srovnávací pedagogika a její teoretické problémy. Pedagogická revue. 1999, 51(5), 410-418.
* GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice: Příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
* PÁVKOVÁ, Karolína. Komparativní analýza vzdělávacích programů: jako inspirace pro jazykové vzdělávání společenskovědními tématy [rukopis]. 2009. 126 l. – diplomová práce, Univerzita Karlova, Katedra pedagogiky https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/20911
Další literaturu k tématu je možné hledat například v Pedagogické knihovně J. A. Komenského, Jeruzalémská 12, Praha 1, viz http://katalog.npmk.cz/
* Pavel MYŠÁK, Komparativní analýza studijních programů FSpS s vybranými vysokými školami v zahraničí [rukopis]. 2012. 76 l. Masarykova univerzita, Antalya, s. 9
* PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ Eliška. Komparativní a mezinárodní pedagogika: analytické zhodnocení stavu v Československu. Pedagogika: Časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. 1993, roč. 43, č. 1, s. 10
* PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6, s. 281
Výchova a vzdělávání
--
Národní knihovna ČR
20.06.2017 15:00