-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, chtěla bych se dozvědět, v jaké době
vznikla forma japonského divadla kabuki, jaké bylo pozadí jejího vzniku, zda
má nějakého zakladatele a kde je v současné době k vidění. Případně prosím o
doporučení literatury, kde bych se o kabuki dozvěděla více. Děkuji
Dobrý den,
kabuki je jednou z tradičných foriem japonského divadla. Jedná sa o vysoce specializovaný žánr hraného umení, které v sobě kombinuje prvky taneční s prvky herectví, doplněné hudobním doprovodem. .
Slovo "kabuki" sa obyčejne píše s pomocí tří znaků čínské abecedy a sice ka (písne), bu (tanec) a ki (zručnosti/schopnosti), ale ve skutečnosti je toto slovo odvozené od klasického japonského slovesa kabuki, což v prekladu znamená "naklonit se, sklonit se, přiklonit se, apod."
Z historického hlediska se představení kabuki od začátku vyznačovala pestrými divadelnými kostýmy, náročným líčením a extravagantnými pohybovými kreacemi s cílem vytvořit v divákovi pocit něčeho výjimečného a neopakovatelného.
Počátky divadla Kabuki se obvykle kladou do roku 1603, kdy mladá tanečnice z velké svatyně v Izumo, začala vystupovat veřejně na improvizovaném jevišti ve vyschlém řečišti u Kjóta. Kabuki bylo novým výrazem optimistické a hédonistické městské společnosti. Ženské kabuki vystřídalo po čase chlapecké kabuki, které byo stejně tak jako ženské zakázáno v roce 1652. Následovalo mužské kabuki, které se stalo trvalou formou až dodnes. Kabuki se rychle vyvíjelo a v letech 1675-1750 se vypracovalo většinu svých charakteristických technik.
Tanečně akrobatické výkony herců, hudba a zpěv, bohaté kostýmy a výpravná scéna přispívají k požadavku velké podívané, vzrušení a emocionálních zážitků. Repertoár tvoří občanské tragedie SEWAMONO, historické příběhy DŽIDAIMONO, a taneční hry ŠOSAGOTO. Všechny role hrají muži na jevišti s malovanými dekoracemi a mechanismy (propadla, otáčecí jeviště) a na hanamiči, mostu vedoucím hledištěm. Herci tří základních typů: robusní hrdinové ARAGOTO, mladí měšťané WAGOTO a ženy ONNAGATA, se zasloužili o výsledné jevištní tvary mnohých slavných her.
Trochu jiná pravidla než na jaká je Evropan zvyklý, platí i pro návštěvníky divadla. začíná se buď v jedenáct dopoledne nebo o půl páté odpoledne. Celé představení má dvě až tři části, které jsou odděleny přestávkou a tematicky spolu nijak nesouvisí. Na rozdíl od našich krajin není nijak nevhodné, abyste se zvedli, když vás zrovna ten který úsek hry nezajímá nebo když máte hlad, a vrátili se až o něco později. Místo vám ukáže uvaděčka, která označí vaši řadu mezinárodně srozumitelným způsobem - tak, že si u ní klekne a ze svých paží vytvoří živou směrovku. Vestibul divadla ožívá před představením i během přestávek davy lidí, kteří se tu můžou občerstvit zeleným čajem.
S podrobnostmi o vývoji divadla kabuki se můžete seznámit v knize : Oscar C.Brockett: Dějiny divadla, Praha : Lidové noviny 1999, Kapitola : Japonské divadlo s.765-780. a internetových odkazech:
zdroj:
http://nissubashi.org/1024x768/slo/culture/kabuki/kabuki_start.html
http://www.japonsko.tnet.cz/umeni_divadlo.htm
http://www.rozhlas.cz/svet/portal/_zprava/10191
http://www.hedvabnastezka.cz/cestopisy/divadlo-kabuki
http://leccos.com/index.php/clanky/japonske-divadlo
http://www.expo2005.cz/cs/magazine/magazine_200406/article_09.shtml
Další doporučená literatura z katalogu NKC Národní knihovny, http://www.nkp.cz , záložka Katalogy a databáze :
Č.záznamu: 001751620]
The traditional theater of Japan / by Yoshinobu Inoura and Toshio Kawatake. -- Warren : Floating World, c2006. -- viii, 259 s., [48].
doporučený film:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lid%C3%A9,_kte%C5%99%C3%AD_%C5%A1lapou_tygrovi_na_ocas.
Divadlo, film, tanec
--
Národní knihovna ČR
25.07.2011 11:15