Je pravda, že ve starém Římě bylo prostitutkám "přísně zakázáno nosit opasek"?

Text dotazu

Je prosím pravda, že ve starém Římě bylo prostitutkám "přísně zakázáno nosit opasek"? Tvrdí to Emil Páleš. Podle něj opasek vznikl proto, že si člověk uvědomoval, že je v bederní oblasti rozdělen tak jako žádné jiné zvíře. V opasku je skryta vznešenost a magická síla. V Římě prý bylo prostitutkám přísně zakázáno ho nosit, "protože by to byl klam".

Odpověď

Dobrý den,

s předměty, které obtáčely lidské tělo (opasky, prsteny), byla od pradávna spojována určitá magická síla. Již řecká Héra a Afrodité vlastnily opasky magické svůdné síly (zone, kestos), které pravděpodobně odkazovaly na prehistorické šňůrkové sukně, ty byly symbolem ženskosti a ženské sexuality. (zdroj: Greek and Roman dress from A to Z, s. 18,19)

Již ve starověkém Řecku pravděpodobně existovaly určité zákazy a nařízení vztahující se k nošení opasků (viz https://muse.jhu.edu/article/749673).  

S řadou omezení (v odívání i dalších oblastech) se setkávaly též římské prostitutky. V žádném nám dostupném zdroji ovšem nebyl opasek zmíněn jako část oděvu, kterou by měly „přísně zakázáno nosit“. V literatuře je často zmiňováno omezení v nošení určitých typů bot (nejčastěji proto obouvaly římské prostitutky sandály), dále zapovězení nošení stuh ve vlasech a zlatých šperků a výšivek. Tato omezení (a jistě řada dalších) byla oficiálně vyhlášena, jejich dodržování ovšem bylo v praxi vymáháno pravděpodobně poměrně laxně.

Všeobecně je uváděno, že římské lehké ženy nosily jako oděv nejčastěji barevnou togu (šat povětšinou z jemné látky, který obtáčel tělo - https://en.wikipedia.org/wiki/Toga ). Oproti tomu vdané a cudné ženy nosily dlouhou a nařasenou stolu (https://en.wikipedia.org/wiki/Stola). Římské prostitutky se však pravděpodobně ve svém odívání neomezovaly jen na togu. I v jejich oděvu se odráželo jejich společenské postavení a původ. Nejchudší lehké ženy často postávaly na ulici nahé či jen spoře oděné, oproti nim prominentní a dobře situované společnice (scortum) mohly být oděny do drahých látek a ověnčeny zlatými šperky (ač ty byly v některých obdobích těmto ženám oficiálně zapovězeny).  Často mezi lehkými ženami byly cizinky. Šat těchto žen tedy ovlivňovaly i cizokrajné vlivy.

Pro více informací k danému tématu doporučujeme prostudovat níže uvedenou literaturu.

Použité zdroje

• CLELAND, Liza, DAVIES, Glenys a LLEWELLYN-JONES, Lloyd. Greek and Roman dress from A to Z. 1st pub. London: Routledge, 2007. xiv, 225 s. The ancient world from A to Z. ISBN 978-0-415-22661-5.

• Roman dress and the fabrics of Roman culture. Toronto: University of Toronto Press, ©2008. xviii, 370 s., [54] s. obr. příl. Studies in Greek and Roman social history; 1. Phoenix. Supplementary volume = Tome supplémentaire; 46. ISBN 978-0-8020-9319-6.

• KNAPP, Robert C. Invisible Romans: prostitutes, outlaws, slaves, gladiators, ordinary men and women... the Romans that history forgot. First published. London: Profile Books, 2011. 371 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-1-84668-402-9.

• FARAONE, Christopher A., ed. a MCCLURE, Laura, ed. Prostitutes and courtesans in the ancient world. Madison: University of Wisconsin Press, ©2006. x, 360 s. Wisconsin studies in classics. ISBN 0-299-21314-5.

• ESLAVA GALÁN, Juan. Milostný život ve starém Římě. V Praze: Ikar, 2004. s. 139. ISBN 80-249-0410-1. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/[…]/uuid:10f98a00-ecaf-11e6-a8e7-001018b5eb5c

• PUCCINI-DELBEY, Géraldine. Sexuální život v Římě. 1. vyd. [Praha]: Levné knihy, 2009. 399 s. ISBN 978-80-7309-678-6.

• DUFOUR, Pierre. Dějiny prostituce. I, Starověk. 2, Římané. Praha: J. Šrámek, 1924. 211 s.

Obor

Antropologie, etnografie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

08.07.2022 10:59

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu