Pracovní tým

Text dotazu

Jaké typy lidí bychom rozhodně měli mít v pracovním týmu?

Odpověď

Dobrý den,

složení pracovního kolektivu závisí na mnoha okolnostech – stáří členů týmu, kolikačlenný tým má být, zda se jedná o tým smíšený (muži x ženy), na čem pracujete, jaké je zaměření, náplň práce, zda se jedná o činnost jednorázovou nebo průběžně probíhající… těch aspektů, které je potřeba zvážit, se nabízí mnoho a není z našeho pohledu jednoduché cokoli radit.

V každém případě by měl mít kolektiv někoho, kdo jej dokáže stmelit, někoho, koho všichni členové uznávají, s ním si rozumí. Rozhodně by nemělo docházet v povyšování se někoho nad ostatní, měli by se všichni vzájemně respektovat, být pro práci stejně ‚zapáleni‘ a snažit se, aby byl výsledek co nejlepší.

Zdroje většinou uvádějí, jaká negativa mohou být na pracovištích, proč vznikají, viz níže; co by pracovnímu kolektivu ale prospělo, se tolik neuvádí.

Přátelské pracovní prostředí je velmi důležitým činitelem dobré práce.
Jeho vliv je velmi značný. Může ovlivňovat pohyb pracovníků jak ve společensky žádoucím, tak i nežádoucím směru...
Nejčastější jsou pochopitelně spory mezi podřízenými a nadřízenými...
Špatná pracovní atmosféra může být také důsledkem špatné organizace práce na pracovišti...
Nepříznivá pracovní atmosféra může vznikat z toho, že řídící pracovník nemá autoritu u svých podřízených, neumí jednat s lidmi apod.
Špatná souhra v pracovním kolektivu nebo neustálé střídání pracovníků nevytváří příznivé podmínky k práci.
Má-li pracovník pocit, že se s ním nezachází dobře, že je přezírán, opomíjen nebo diskriminován, může to u něj vyvolávat skryté napětí, úzkost a zklamání, což se navenek může projevovat agresívností v jednání nebo stažení se do 'ulity'.
Obojí reakce vede ke zhoršování pracovního klimatu, k méně kvalitní práci, k častějším absencím až k rozleptávání pracovní morálky ostatních pracovníků...
Naproti tomu pracovníci, kteří vědí, že jejich nadřízení jsou s jejich prací spokojeni, že ji oceňují, že i vztahy ostatních
spolupracovníků k nim jsou kladné, mají pocit jistoty v práci a pracují efektivně. Mohou přispívat také ke stmelování
pracovních kolektivů.

Čerpáno z: RUFERT, Svatopluk. Personální a sociální práce. Praha: Svoboda, 1986, s. 133. Dostupné také z: https://ndk.cz/uuid/uuid:32669f80-95d0-11e4-b7ae-001018b5eb5c

 

Použité zdroje

Doporučujeme:

BACÍK, František a Univerzita Karlova. Škola a její management pod lupou. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006, s. 46. ISBN 80-7290-379-9. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:b24ad230-884f-11e5-be6a-001018b5eb5c

DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky pro učitele a vychovatele. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, s. 113. ISBN 80-7290-159-1. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:4a9d81c0-8a72-11e6-84e2-005056827e51

SILBERMAN, Mel, Karen LAWSON a Milan KOLDINSKÝ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997, s. 80. ISBN 80-7178-124-X. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:4237ccd0-0206-11e4-9806-005056825209

BALEK, Pavel. Antecepční teorie. Nová Včelnice: P. Balek, 2011. sv. 1, s. 156. ISBN 978-80-260-0398-4. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:42da3920-db6f-11e7-adb0-005056825209

SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009, s. 50. ISBN 978-80-7367-246-1. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:81009500-e180-11e4-ae60-005056825209

DYTRT, Zdeněk. Dobré jméno firmy. Praha: Alfa Publishing, 2006, s. 132. ISBN 80-86851-45-1. Dostupné také z: https://ndk.cz/[…]/uuid:bcf74fd0-ac6c-11e8-ba56-5ef3fc9bb22f

Obor

Sociologie

Okres

--

Knihovna

Datum zadání dotazu

05.12.2024 08:27

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu