-
To se mi líbí
-
Doporučit
Chtěl bych vědět jestli existovala iroskotská
církev a jestli ano co to bylo
Dobrý den,
iroskotská církev byla starokřesťanská církev, která fungovala v Irsku v raném středověku. Název pochází ze složení novějšího a staršího názvu pro tuto oblast (do 10. století se ostrovu říkalo Scotia maior - Větší Skotsko; pro dnešní Skotsko se používal název Scotia minor - Menší Skotsko).
Křesťanství se v Irsku objevilo už v 4. století. Prvního biskupa, Palladia, zde vyslal apež Celestýn v roce 431. Za prvního misionáře Irska je ale považován až svatý Patrik, který svou misii zahájil v roce 432.
Odlišnost církevních struktur v Irsku a pozdější příchod křesťanů na ostrov byly následkem geografické vzdálenosti Irska a jeho specifického historického vývoje. Nikdy nepronikla do Irska římská říše, a tak zde na rozdíl od zbytku Evropy neexistovaly prvky římské infrastruktury či římského správního zřízení, na nichž v té době církev stavěla. Na ostrově neexistovala města ani jakákoli tradice městského života a kultury. Namísto toho byla v Irsku silná kmenová společnost, založena na rodině a rodinné hierarchii. Každý z velkých vlastníků půdy žil ve vlastní pevnůstce obklopené valy, která jako součást území kmene vytvářela vlastní kmenovou komunitu. Irská církev tyto národní tradice neodmítala a nezasahovala ve velkém do přeživších světských a pohanských zvyků.
Pro iroskotskou církev byl typický mnišský charakter církevního života.
Veškerý klérus na tomto území byl v raném středověku řeholní. Irové vytvořili vlastní typ mnišství, který se díky vzdálenosti země mohl dobře a samostatně rozvíjet.
Církev převzala dřívější systém uspořádání společnosti. Nejstarší kláštery se jen velmi málo lišily od kmenových opevněných sídel. Byly zakládány mocnými rodinami a jejich opati a převoři byli zpravidla vybíráni z členů zakladatelova rodu. Každý klášter byl nezávislý (mohl ale řídit menší, "dceřiné" monastýry) a měl svůj vlastní "kodex chování". Nefungoval zde římský systém teritoriální organizace založeny na diecézích - církev řídili opati nejdůležitějších klášterů, kteří buďto sami byli biskupy, anebo měli biskupa mezi členy své komunity (důraz na mnišství byl tak silný, že se papežovi běžně říkalo "římský opat" a samotný Kristus byl někdy titulován "opatem požehnaných v nebi"). Fungování klášterů bylo úzce spjato s fungováním kmenů. Klášter reprezentoval náboženskost kmene, laici žili poblíž mnichů a spolu s nimi tvořili jednotnou komunitu.
Rozkvět klášterního života byl takový, že se Irsku v 6. století říkávalo "insula sanctorum" - "ostrov svatých" a protože tyto kláštery byly středisky vzdělanosti, též "insula doctorum" - "ostrov učitelů". Mnišský charakter iroskotské církve zrodil nové prvky liturgie a křesťanského duchovního života (např. soukromou zpověď - předtím existovalo pouze veřejné vyznání hříchů).
Od roku 592 konali irští mniši misie do ostatních evropských zemí - dle myšlenky "pro Krista bez vlasti, a přece všude doma". Na svých cestách po Evropě putovali Galií, Itálií a Germánií až do Panonie. Tato irská misie se zasloužila o vznik mnoha starobylých evropských klášterů (7. - 9. stol:
Skotsko, klášter Iona; Anglie, klášter Lindisfarne; Itálie, klášter Bobbio).
Existují i zmínky o působení iroskotské misie v českých zemích.
Nejvýznamnějšími misionáři byli Kolumbán starší a Kolumbán mladší, dále také Gallus, Pirmin, Ruppert. Nejblíže českým zemím působil svatý Amandus.
Od 10. stol. byly iroskotské kláštery sužovány nájezdy tehdy ještě pohanských Normanů. Nejpozději s církevní reformou 12. stol. se v Irsku prosadily římské církevní struktury.
Zdroje:
de Waal, E.: Svět byl stvořen celý : Znovuobjevení keltské tradice. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2000.
Tretera, J. R.: Církev a řeholní řády ve středověku. In: Spunar, P. a kol.: Kultura středověku. Praha: Academia, 1995. (Text dostupný online: http://spcp.prf.cuni.cz/vyuka/tretspu.htm)
http://www.iencyklopedie.cz/iroskotska-cirkev/
http://www.e-stredovek.cz/forum/viewtopic.php?t=246
Podrobnější informace o iroskotské církvi a počátcích křesťanství v britských a irských zemích najdete v knihách:
de Waal, E.: Svět byl stvořen celý : Znovuobjevení keltské tradice. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2000.
Vopatrný, G.: Keltská církev prvního tisíciletí a její spiritualita. Brno: L. Marek, 2002.
Streit, J.: Sun and Gross : From Megalithic Culture to Early Christianity in Ireland. Edinburgh: Floris Books, 2004.
Filozofie a náboženství
--
Národní knihovna ČR
09.12.2010 09:28