-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
zajímá mě jeden dotaz. Pokud by měl člověk v době vyplňování IQ testu silnější nachlazení doprovázené horečkou, mělo by to vliv na výsledek?
Případně jak moc by se od stavu bez nemoci lišil.
Dobrý den,
k Vámi předloženému tématu jsme nalezli několik souvisejících článků a studií.
Výzkum Michaela E. Benróse a kolektivu vědců z dánských univerzit (Kodaňská univerzita, Aarhuská univerzita) „The Association between Infections and General Cognitive Ability in Young Men – A Nationwide Study“ z roku 2015 ukázal vztah nižšího výsledku IQ a prodělání infekce (infekce je často provázená zvýšenou teplotou). Při sledování 190 tis. Dánů zjistili, že u infekce, která již vyžaduje hospitalizaci pacienta v nemocnici, působí tento stav na činnost mozku a zpracování informací. Vědci se dokonce domnívají, že imunitní systém ovlivňuje činnost mozku natolik, že k oslabení či narušení schopnosti poznání a zpracování informací může docházet i mnoho let po vyléčení této vážné infekce. Vědci k závěrům připojují také podrobná data o výsledcích IQ testů a další detaily.
Oproti tomu Kristina Duda, americká epidemioložka, ve svém článku „Do Fevers Cause Brain Damage?“ (aktualizovaný k lednu 2023) tvrdí, že se po prodělání horečky není třeba obávat poškození mozku. Rozlišuje totiž vysokou teplotu kvůli infekci a tu, způsobenou přehřátím. Z nich jmenuje za nebezpečnou právě teplotu z přehřátí organismu, jelikož může vést až např. k zástavě srdce.
Nutno poznamenat, že Duda hovoří o horečce, která se „léčí“ v domácích podmínkách, zatímco výše uvedená studie pracuje s daty u horečky, s níž byli pacienti hospitalizováni.
Dále se některé studie věnují například vztahu infekcí a IQ u dětí nebo vlivu prodělaných nemocí na psychický stav či psychické obtíže lidí.
Pro srovnání může být užitečná také studie P. Hancocka a I. Vasmatzidise „Effect of heat stress on cognitive performance: the current state of knowledge“ z roku 2003, která se zaměřuje na vliv teplot na proces poznávání. Autoři předkládají obecnou premisu, že u vlivu teploty na činnost mozku významně záleží na druhu úkolu, který máme před sebou: jednoduché úkoly pro mozek jako např. reakce nebo duševní pochody by údajně neměly být tak náchylné na stres z teplot jako komplexnější úkoly typu ostražitosti, podrobného sledování nebo řešení více úkolů najednou. Dlouhodobé vystavování se stresovým faktorům má vliv na pokles poznávacích pochodů, krátkodobě (v působení do 18 minut) by ale naopak mohl stres pomáhat – zejm. v souvislosti se zvládáním více úkolů najednou. Přehledy ve studii ukazují plnění definovaných úkolů za čas v proměnlivých teplotních podmínkách.
Zdroje a doporučené články
BENROS, Michael Eriksen a kol. The Association between Infections and General Cognitive Ability in Young Men – A Nationwide Study, PLoS ONE [online]. 10(5): e0124005. Dostupné z: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0124005; Souhrn studie: https://www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150521095016.htm
Duda, Kristina. Do Fevers Cause Brain Damage? In: Verywellhealth.com [online]. 1. 1. 2023, Dostupné z: https://www.verywellhealth.com/do-fevers-cause-brain-damage-770640
HANCOCK, Peter A., VASMATZIDIS, Ioannis. Effect of heat stress on cognitive performance: the current state of knowledge, International Journal of Hyperthermia 19, 2003, s. 355-372. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0265673021000054630
KHANDAKER, Golam M. Association of Childhood Infection With IQ and Adult Nonaffective Psychosis in Swedish Men. JAMA Psychiatry [online]. 2018 Apr. 75(4), 356-362. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5875340/
https://www.abc.net.au/news/health/2015-10-06/can-a-high-fever-fry-a-childs-brain/6830702
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23760347/
https://www.iq-tester.cz/o-inteligenci/priprava-na-psychotest.html
Psychologie
--
Národní knihovna ČR
30.12.2022 20:57