-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, potřebovala bych poradit ohledně materiálů k mé ročníkové práci na univerzitě téma "Hypertextové čtení". Bohužel se mi zatím nedaří k tomuto tématu mnoho najít.
Dobrý den,
k problematice, kterou se chcete ve školní práci zabývat, spíš než knihy je třeba hledat články, odkazy na internetu, stati, příspěvky ve sbornících apod. Pokud by se některá kniha problematikou zabývala, tak spíše jen v několika kapitolách.
Vyhledávat můžete zkusit sama podle klíčových slov ve volně přístupném elektronickém katalogu Národní knihovny ČR na http://aleph.nkp.cz/F, báze NKC - knihy a báze ANL - články.
Na ukázku vybíráme:
Exelová, Brigita
Elektronická kniha pro 21. století / Brigita Exelová. In: Kniha v 21. století : sborník příspěvků z mezinárodního semináře Kniha v 21. století konaného v Opavě v únoru roku 2004. -- Opava : Slezská univerzita, 2008. -- ISBN 978-80-7248-481-2. -- s. 80-88
* elektronické knihy * digitalizace * elektronické zdroje * informační technologie * hypertext * knihovnictví * referáty
Uhlíř, Zdeněk, 1956-
Hypertext a otazníky nad jeho metodologií [elektronický zdroj] / Zdeněk Uhlíř. In: Ikaros [online]. -- ISSN 1212-5075. -- Roč. 4, č. 1 (2000)
* hypertext * metodologie * webovské stránky * struktura dokumentů * objekty prezentace * lineární text * uzavřený text * quasi hypertext * technologický hypertext * hyperlinky * encyklopedie a korpus * text
Čižinský, Daniel
Hypertext, hypermédia - možnosti využití ve škole / Daniel Čižinský, Jan Mareš. -- 8 obr. In: Pedagogika. -- Roč. 48, č.3 (1998), s.243-256
Resumé: Hypertext - text, který obsahuje odkazy na další texty. Hypermédia - textová informace, která může obsahovat i kresby, fotografie, zvuk. Příklad praktické realizace hypertextového konceptu - celosvětová počítačová síť World WideWeb. Výhody hypermédi...
Průcha, Jiří
Výukový hypertext v distančním vzdělávání / Jiří Průcha. -- Res. angl. In: Aula. -- Roč. 8, č.4 (2000), s.56-68
Resumé: Tvorba (podrobná instruktáž), užití a charakteristické rysy výukového hypertextu ve vzdělávání, zvláště distančním. Programované vyučování a učení. Zvláštní pozornost se věnuje rozdílu mezi běžným pojetím encyklopedického softwarového textu a textu pedagogického (didaktické uspořádání informací, aktivizace účastníků důslednou zpětnou vazbou, formování osobnosti prostřednictvím sebevzdělávání; nikoli pouze předáváním informací).Diagnostické využití chyb pro tvorbu hypertextu. Hypertext a multimediální pomůcky.
Zajímavým příspěvkem je i následující článek v časopisu Vesmír, z kterého citujeme:
"Texty, kontexty a hypertexty
... dvourozměrného útvaru bez globálně preferovaného směru čtení. A tak je vhodná chvíle připomenout hypertext.
Termín hypertext naznačuje existenci dalšího, virtuálního (neviditelného, nicméně čtenáři přístupného) rozměru. Uživatelé internetu vìdí velmi dobře, co to je. Stačí kliknout na označené slovo či místo v textu a na obrazovce se objeví jiný text, který se onoho slova nebo místa týká. V něm mohou být opět označena další slova a místa jako hypertextové odkazy...
Hypertextem se lze náhodně toulat a objevovat neznámé světy. Lze jím však také usnadnit práci čtenáři lineárního, avšak pojmově náročného textu..."
Zdroj: Vesmír 78, 63, 1999/2 Ivan M. Havel rubrika: Úvodníky http://www.vesmir.cz/clanky/vyhledavani
Další odkaz:
http://www.ikaros.cz/omezeni-moznosti-hypertextu-pri-tvorbe-umeleckeho-literarniho-textu
Výchova a vzdělávání
--
Národní knihovna ČR
16.03.2012 13:38