-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobry den,
hledam podklady pro svou bakalarskou praci:
Hra jako prostředek zvyšování motivace ve vyučování odborných předmětů
dekuji
Dobrý den,
v elektronickém katalogu Národní knihovny ČR (http://aleph.nkp.cz/cze/nkc) jsme nalezli pouze dva dokumenty, které se věnují přímo Vašemu tématu:
BĚLÍK, Václav; JANIŠ, Kamil. Motivační náměty do výuky zeměpisu. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008.- 105 s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-80-7041-886-4.
* zeměpis * geografie * studium a výuka * předmětová didaktika * didaktické hry * učebnice vysokých škol * metodické příručky
Setkání učitelů matematiky II : matematika a hry : seminář určený učitelům a studentům / editor Irena Budínová. Brno : Masarykova univerzita, 2009 126 s. : il. ; 21 cm. (Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity ; č. 232. Řada matematických věd ; č. 8). ISBN 978-80-210-4969-7.
Domníváme se, že by pro Vás mohly být užitečné také následující publikace:
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1996, c1994. 289 s.: il. ; 23 cm. (Pedagogická praxe). ISBN 80-7178-083-9.
CANFIELD, Jack; WELLS, Harold, Clive. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. 197 s. ; 23 cm. ISBN 80-7178-136-3.
A dále publikace věnované hrám v již konkrétních vyučovaných předmětech:
BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. 106 s. : il. ; 23 cm. -- (Moderní pedagogika v teorii a praxi : zkušenosti, nápady, inspirace). ISBN 80-7238-182-2.
* dramatická výchova * literární výchova * integrovaná výuka
PECHANCOVÁ, Božena; SMRČKOVÁ, Andrea. Cvičení a hry pro žáky se specifickými poruchami učení v hodinách angličtiny: [metodická příručka]. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. 36 s. ; 21 cm + obr. příl. (31 s. ; 30 cm). ISBN 80-7067-825-9.
ULRYCHOVÁ, Irina. Čteme si a hrajeme si 2: metodické poznámky pro učitele : příklady her, cvičení a improvizací k vybraným literárním textům. V Praze:
Pansofia, 1995. 39 s. ; 21 cm. ISBN 80-85804-60-3.
VÝCHODSKÁ, Helena. Dějepis hrou: metodické inspirace a didaktické hry. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, 2008. 44 s. : il. ; 30 cm. ISBN 978-80-7020-171-8.
KREJČOVÁ, Eva; VOLFOVÁ, Marta. Didaktické hry v matematice. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. 109 s. : il. ; 21 cm. ISBN 80-7041-421-9.
AGUILAR BOBADILLA, Silvia Elizabeth; LUSTIGOVÁ, Lucie; KOTÍKOVÁ, Eliška.Ekonomie životního prostředí: výukové laboratorní experimenty a hry II.Praha: Oeconomica, 2005. 60 s.: il. ; 21 cm. ISBN 80-245-0917-2.
EISELTOVÁ, Lucie. Hry a aktivity pro zpestření výuky cizích jazyků. Praha:
Lingua Ludus, 2007. 134 s. : il. ; 22 cm. ISBN 978-80-903894-1-0.
BERNATOVÁ, Eva. Hry a nápady pro výuku první pomoci. Praha: Úřad Českého červeného kříže, 2006. 35 s. : il. (některé barev.) ; 21 cm. ISBN 80-254-4545-3.
PIŠLOVÁ, Simona. Jazykové hry. Praha: Fortuna, 2008. 111 s. : il. ; 21 cm. ISBN 978-80-7373-025-3.
* jazyková výuka * jazykové hry * čeština
KOTEN, Tomáš. Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Most : Hněvín, 2006. 285 s. : il. ; 30 cm. ISBN 80-86654-18-4.
JANČÁŘ, Luděk; MUSILOVÁ, Emílie. Chemie hrou. V Brně : Masarykova univerzita, 2004. 174 s.: il. ; 30 cm. -- (Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně ; sv. 93). ISBN 80-210-3559-5.
Dva články vztahující se k uvedené problematice nabízí také bibliografická článková databáze ANL - Články v českých časopisech, novinách a sbornících (http://aleph.nkp.cz/cze/anl) , která zahrnuje citace článků denního tisku, ale i odborných periodik s retrospektivou od roku 1991:
HOŠTÁKOVÁ, Libuša. Uplatnenie didaktickej hry. In: Komenský. Roč. 121, č. 7/8 (1996/97), s. 149-150
Resumé: Uplatnění didaktické hry v 1.ročníku základní školy. Adaptace dítěte na školní prostředí. Hra jako učební a motivační metoda na prvním stupni základní školy.
KOZÁK, Kryštof. Učení a hraní pro 21. století?. In: Rodina a škola. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství. ISSN 0035-7766. Roč. 57, č. 2 (2010), s. 24-25.
Resumé: Jsou učení a hraní dva tak odlišné procesy? Zařazení hry do výuky je důležitým krokem ke zlepšení motivovanosti a zájmu žáků. Jak by se dalo případných souvislostí a přesahů pozitivně využít pro vzdělávací proces. V rámci projektu Mlok vytváří společnosti Scio deskovou hru s tematikou environmentální výchovy a internetový portál pro propojení škol. Projekt je spolufinancován z ESF.
Odkazy na odborné prameny byste také mohla nalézt v katalozích a databázích Národní pedagogické knihovny Komenského , případně se můžete přímo na knihovnu obrátit s prosbou o doporučení dalších zdrojů, knihovna provozuje rovněž službu Ptejte se knihovny (http://www.ptejteseknihovny.cz/zadani-dotazu?q=ABA012) . Podobně by Vám mohli poradit pracovníci Výzkumného ústavu pedagogického (http://www.vuppraha.cz/) .
Užitečné zdroje byste mohla nalézt také na Metodickém portálu RVP (http://rvp.cz/) .
V případě, že byste měla zájem i o zahraniční zdroje, doporučujeme zejména placené článkové databáze, které obsahují také plné texty článků ze zahraničních periodik. Tyto databáze jsou přístupné v knihovnách registrovaným uživatelům, některé knihovny poskytují také vzdálený přístup k databázím odkudkoli (z domova, z práce, ze školy atd.). Relevantní články by mohly být obsaženy zejména v databázích EBSCO - Academic Search Complete, EBSCO - Education Research Complete, Web of Knowledge - Social Science Citation Index, ProQuest Education Journals, SpringerLINK, Wilson OmniFILE Full Text Select aj.
Přehled databází dostupných pro registrované uživatele Národní knihovny ČR je k dispozici na https://www.nkp.cz/katalogy-a-db/licencovane-db/prehled-lic-zdroju, NK ČR poskytuje svým uživatelům také vzdálený přístup, více informací na adrese https://www.nkp.cz/katalogy-a-db/licencovane-db/vzdaleny-pristup.
Z volně dostupných odborných zahraničních zdrojů můžete využít zejména bibliografickou databázi z oblasti pedagogiky a vzdělávání s názvem ERIC (Education Resources Information Center, http://www.eric.ed.gov/) .
Psychologie
--
Národní knihovna ČR
27.01.2011 14:15