Horké počasí při historickém cestování

Text dotazu

Dobrý den,
jakými způsoby byla dřívejší vozidla všeho druhu připravena na horké letní počasí?
Stávalo se v minulosti, že by se ve starých automobilech tvořilo životu nebezpečné klima jako v nynějších automobilech?
Může na to mít vliv syntetický interiér vozidla?

Odpověď

Dobrý den,

první pokusy zpříjemňování jízdy ochlazováním dokonce předcházejí automobily. V roce 1884 anglický podnikatel William Whiteley navrhl umístit bloky ledu v zásobnících pod koňské povozy a vhánět dovnitř vzduch připevněním ventilátoru k nápravě.

Klimatizace ve vozech se začaly objevovat v USA už ve 30. letech minulého století a samozřejmě byly součástí pouze luxusních automobilů. Většího rozšíření se klimatizace dočkala až mnohem později v USA v padesátých a šedesátých letech, v Evropě v letech sedmdesátých a osmdesátých.

Z Vašeho dotazu bohužel není zcela jasné, co přesně myslíte dřívějšími vozidly, ale dovolím si předpokládat, že historickým cestováním myslíte převážně první polovinu dvacátého století. Zde tedy drtivá většina aut klimatizaci neměla, to však bylo alespoň v malé míře kompenzováno konstrukcí tehdejších vozů.

Pokud pomineme historické automobily s otevřenou karosérií, které měly velice dobrou cirkulaci vzduchu, a minimálně při jízdě v nich většinou horko nebylo, měly ty staré dvě výhody.

Auta tehdy jednak netěsnila tak dobře, takže vzduch mohl lépe cirkulovat a hlavně se v interiérech používaly přírodní materiály, které se méně zahřívají a méně zadržují teplo. Oproti syntetickým materiálům přírodní kůže, vlna a bavlna takzvaně „lépe dýchají“. Tam, kde to nestačilo, si osádka vozidla musela pomáhat podobným způsobem, jako se to dělá dnes v autech bez klimatizace.

Tedy pokud to okolnosti dovolí tak parkování ve stínu, dále samozřejmě větrání okny nebo ventilačními otvory, cloněním a své vykonal i rozprašovač, kterým je možné zvlhčovat vzduch a interiér ochlazovat. Američtí řidiči v 50. letech na podlahu, ideálně někam do blízkosti výdechů větráku umisťovali led.[1]

Životu nebezpečné klima je spíše neduhem moderních automobilů.


[1] SRP, Pavel. Jak ochladit auto i bez klimatizace. Důležitá je prevence, ale pomůže i obyčejný rozprašovač. In: auto-mania.cz [online]. 8. 8. 2020 [cit. 30.08.2024]. Dostupné z: https://auto-mania.cz/jak-ochladit-auto-i-bez-klimatizace-dulezita-je-prevence-ale-pomuze-i-obycejny-rozprasovac/

Použité zdroje

BHATTI, Mohinder S. Riding in comfort: Part II. ASHRAE Journal [online]. 1999, vol. 41, no. 9, s. 44. ISSN 00012491.

SRP, Pavel. Jak ochladit auto i bez klimatizace. Důležitá je prevence, ale pomůže i obyčejný rozprašovač. In: auto-mania.cz [online]. 8. 8. 2020 [cit. 30.08.2024]. Dostupné z: https://auto-mania.cz/[…]/

Obor

Technika, technologie, inženýrství

Okres

--

Knihovna

Národní technická knihovna

Datum zadání dotazu

29.08.2024 16:49

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Kolik je 4+4 ?

Hledání v archivu