-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, je nějaký rozdíl mezi reálným gymnáziem, které sídlilo v dnešní zdravot. škole, a gymnáziem, které sídlilo v jezuitské koleji, později borromeu a dnešní budově GJKT? Jedná se o dvě různé instituce?
Dobrý den,
jedná se o odlišné instituce.
Gymnázium vzniklo v Hradci Králové již v roce 1636, kdy řád Tovaryšstva Ježíšova založil v Hradci tzv. Jezuitskou kolej, ale jeho kořeny můžeme hledat v městských vyšších školách latinských, o kterých existují první zmínky z roku 1362. Zpočátku sídlilo C. K. vyšší gymnasium v budově Jezuitské koleje na Velkém náměstí. Za první republiky byla postavena nová budova, kam se v roce 1927 gymnázium přestěhovalo a bylo slavnostně pojmenováno Rašínovo státní čsl. gymnázium. Dnes známé Gymnázium J. K. Tyla.
In: Památník Rašínova státního čsl. gymnasia v Hradci Králové, vydaný slavnostním výborem při jubileu roku 1936. Hradec Králové : t. J. Oma, 1936. Signatura KM HK 108011
V roce 1851 zřídilo město Hradec Králové městskou nižší reálku, která byla roku 1870 rozšířena na vyšší. V roce 1874 pro ni byla postavena prostorná budova na Komenského třídě (dnes sídlo Stř. zdravotnické školy).
V Hradci Králové bylo také reálné gymnázium, ale bylo dívčí a sídlilo v Zieglerově ulici (dnes Základní škola Jana Pavla II.).
In: Cengr, F. Hradecké školství. Osvěta lidu městu Hradci Králové k 28. říjnu 1922. Hradec Králové : Osvěta lidu, 1923. s. 90-92. Signatura KM HK 108337
Základní charakteristiky jednotlivých škol:
Gymnázium = středoškolský vzdělávací ústav, jehož účelem bylo na základě studií historických, spoléhajících hlavně na jazyky (latinu a řečtinu) a klasickou literaturu i přírodní vědy, podávati vzdělání vyšší a zvláště připravovati studenty pro odborné univerzitní studium. „Účelem výchovy gymnasijní jest vypěstovati pravou lidskost (humanitu) ve shodě s tradicemi historickými i požadavky doby přítomné.“
Reálná škola (reálka) = novověký vzdělávací ústav středoškolský, vytvořený v době osvícenské, jako protipól starších ústavů, které se zaměřovaly na klasické vzdělávání. Proto zde převažovaly přírodovědné a technické obory.
Reálné gymnázium = středoškolský vzdělávací ústav, který stál mezi klasickým humanistickým gymnáziem a reálnou školou. Studenti měli například povinné kreslení (jako na reálce), menší rozsah latiny než na klasickém gymnáziu, větší počet hodin přírodopisu a také měli možnost si zvolit místo řečtiny francouzštinu.
In: Ottův slovník naučný. Signatura KM HK IIN909
Výchova a vzdělávání
--
Knihovna města Hradce Králové
27.01.2010 11:23