-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, ráda bych se zeptala na jednu nejasnost. Po přečtení několika článků na toto téma jsem pochopila, že slova guru i láma mají prakticky stejný význam - duchovní učitel, pouze s tím, že láma se používá v buddhismu a guru v hinduismu. Zajímalo by mě ale, zda existují i nějaké další rozdíly mezi nimi - třeba co se týče funkce, úkolů, vlivu...? Nebo mají při srovnání každý ve svém náboženství identické postavení? Předem děkuji za odpověď!
Dobrý den,
podle Akademického slovníku cizích slov (Praha, Academia 1995) je termín láma:
budhistický mnich v Tibetu a v zemích, kde je rozšířen lamaismus; původně čestný titul vyšších duchovních v Tibetu.
Termín guru je ze sanskrtu a znamená
1. (původně v hinduismu) náboženského učitele a duchovního vůdce; osobnost svými přívrženci uctívaná a uznávaná jako učitel, vůdce.
2. (histor.) v 16. a 17. století vůdce náboženské obce sikhů.
Dále uvedený text zpracovala absolventka Ústavu filosofie a religionistiky, jejíž specializací jsou indická náboženství.
Guru je tradičně používáno pro označení duchovního učitele či vůdce ve všech indických náboženstvích – nejen v hinduismu, ale i v indickém buddhismu, džinismu a sikhismu. Guru v sanskrtu znamená asi tolik jako „těžký“, a to je myšleno v duchovním slova smyslu, je to někdo prostě vážený pro tu konkrétní náboženskou tradici. Je důležité zmínit i to, že titul guru je mezi jednotlivými tradicemi většinou nepřenosný – kdo je guru například pro konkrétní školu višnuistickou, nebude guru pro džinisty. Samozřejmě jsou jisté všeindické výjimky, ale je jich minimum.
Láma bychom mohli chápat jako synonymum slova guru, jedná se ovšem pouze o označení používané v tradici tibetského buddhismu, což je velmi specifická vývojová větev buddhismu. Označení láma pochází z tibetštiny (lá-ma znamená nejvyšší princip či matka) a jedná se jednak o označení pro duchovního učitele, které se kryje s indickým označením guru, zároveň se ale může používat pro opata buddhistického kláštera (v dnešní době je to honorifikum pro jakéhokoliv mnicha či mnišku, chcete-li být velmi uctivá). Klíčovým rozdílem je pak to, že láma je v mnoha případech bytost, která je natolik duchovně vyspělá, že umí ovládat svá další zrození – umí se tedy reinkarnovat do dalších zrození. Můžeme pak mluvit o linii přerození jednotlivých lámů, jako je např. dalajláma či paňčhenláma. Svá přerození standardně indičtí guruové neovládají, nejsou natolik probuzení, i když jsou samozřejmě i výjimky.
Mgr. Barbora Sojková
Knihovna Ústavu filosofie a religionistiky
Filozofie a náboženství
--
Knihovna Filozofické fakulty UK
26.10.2016 17:32