-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
zajímalo by mě, co přesně je fotografická pamět a jestli a jak přesně se dá
zdokonalovat.
Dobrý den,
fotografická paměť je druhem vizuální (senzorické) paměti; jde o okamžité a pevné zapamatování si na základě krátkého vizuálního seznámení se s textem nebo číslicemi. Většina dětí má velmi dobrou rychlou paměť na obrázky a scény. Eidetismus (schopnost vybavit si již viděné, vizuální představy) je ale u dospělých vzácný, většinou mizí během dospívání. Fotografická paměť u některých studentů může poukazovat na zpomalenou míru vývoje, protože tito stále používají dětské metody zapamatování.
Senzorická paměť je prvním krokem v přenosu informace z vnějšího světa do mozku. Tento systém ke třídění informací přicházejících ze smyslů ze vyvinul u všech živých bytostí, včetně lidí. Příkladem je schopnost zrakové soustavy vidět pohyb ve filmech, ačkoli film je ve skutečnosti jen promítání série rychle následujících jednotlivých obrazů. Podobné je to při "psaní" písmen nebo malování kruhů ve tmě pomocí zapálené cigarety nebo žhavého uhlíku, i tehdy je pohyb jednoho bodu světla viděn jako kompletní linie nebo kruh. Zdá se, že existují nejméně dvě složky zrakové senzorické paměti. Jedna je umístěna velmi blízko oční sítnice a je ovlivňována jasem stimulu, tj. bodem světla nebo obrazem. Jiná forma zrakové nebo sensorické paměti je asi uložena někde na trase mezi okem a mozkem a slouží hlavně k rozlišení tvarů.
Možnost tréninku nebo zdokonalování fotografické paměti v publikacích přímo uváděno není, můžete však využít knihy, které se zlepšování paměti věnují,
např.:
* HANCOCK, Jonathan. Skryté síly mozku: průvodce systémem využití mozku k zásadnímu zlepšení paměti. Šternberk: Fiesta Publishing, 2002. 254 s. ISBN 80-901840-3-0.
* IDDON, Jo; WILLIAMS, Huw. Paměť: 10 kroků k posílení paměti. Praha: Ottovo nakladatelství, 2004. 144 s. ISBN 80-7360-053-6.
* CROISILE, Bernard. Pamäť : lepšie spoznat, chrániť, účinnejšie využívať. Bratislava : SPN - Mladé letá, c2006. 320 s. : barev. il. ; 27 cm. ISBN 80-10-00709-9.
* SNOWDON, Parlette. Tipy, triky a techniky pro trénink mozku. Praha : Portál, 2003. 167 s. : il. ; 21 cm
* CARTER, Philip; RUSSELL, Ken. Trénink paměti a kreativity : příklady s řešením. Praha : Computer Press, 2002. 120 s. : il. ; 23
* GEISSELHART, Roland R.; BURKART, Christiane. Trénink paměti a koncentrace : praktické techniky, cvičení, příklady a testy. Praha : Grada, 2006. 105 s. : il. ; 21 cm - možný částečný náhled prostřednictvím Google Books Search (http://books.google.cz/books?id=vMKI09_XdNIC)
Použité zdroje:
* SAMUEL, David. Paměť: jak ji používáme, ztrácíme a můžeme zlepšit. Praha: Grada Publishing, 2002. 108 s. ISBN 80-247-0186-3.
* BADDELEY, Alan. Vaše paměť. Brno: Jota, 1999. 335 s. ISBN 80-7242-046-1.
Další zdroje k případnému použití:
* BRAGDON, Allen D.; GAMON, David. Když mozek pracuje jinak. Praha : Portál, 2006. 113 s. : il. ; 21 cm
* http://psychologie.doktorka.cz/fotograficka-pamet/
* http://zpameti.cz/lepsi-uceni/usnadnete-si-pamatovani/
* http://www.novyvek.cz/?sekce=maminka&pg=clanek&id=576
* http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_memory
*
http://www.exforsys.com/career-center/memory-skills/photographic-memory.html
Psychologie
--
Národní knihovna ČR
20.04.2009 07:51