-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
rád bych Vás požádal o radu, jaké točivé a netočivé stroje v těchto letech
existovaly. Nemám totiž vůbec představu o jaké točivé a netočivé stroje se v
těchto letech jedná a ani se mi to nedaři dohledat. Jediné co jsem našel je
že točivé jsou:generátory, motory, kompenzátory a netočivé: transformátory,
ale bližší historický vývoj, nebo dané stroje v určitém období nenacházím.
Dobrý den,
"Podle fyzikálního principu rozdělujeme elektrické stroje na:
- elektrické stroje netočivé (tj. transformátory, jednorázové či vícefázové, autotransformátory, tlumivky a reaktory, předsytky, transduktory, magnetické zesilovače)
- elektrické stroje točivé, jimiž jsou
* stroje stejnosměrné (derivační, sériové, kompoundní, s cizím buzením, dynamo homopolární)
* stroje indukční čili asynchronní (s kotvou kroužkovou, klecové stroje)
* stroje synchronní (turbostroje, stroje s vyniklými póly, reakční synchronní stroje, synchronní měnič kmitočtu, selsyn, elektrický hřídel, synchronovaný indukční motor, synchronní stroj s permanentními magnety)
* střídavé stroje komutátorové (trojfázový derivační motor Winter-Eichbergův, trojfázový derivační motor Schrageův, jednofázový motor sériový, jednofázový repulsní motor, Leblanceův kompenzátor)
* konvertory (obyčejné, konvertory kaskádové, konvertory fází, konvertory kmitočtu, transvertory) a
* měniče ( Wardův Leonardův měnič, Ilgnerův měnič.) (MAYER, Daniel. Elektrické stroje. Obecné rysy vývoje točivých a netočivých elektrických strojů. In: Studie o technice v českých zemích VI., 1918-1945, (2. část). 1. vyd. Praha : Národní technické muzeum, 1995. s. 319.)
V období mezi lety 1918 - 1945 u nás vyráběly elektrické stroje dvě hlavní firmy: Škodovy závody v Plzni (a Plzni Doudlevcích) a firma Kolben-Daněk v Praze Karlíně (+ menší firmy: firma Křižík v Karlíně a Bartelmus-Donát v Brně).
Docházelo ke stále většímu technickému zdokonalování.
"Zprvu se elektrotechnika uplatňovala zejména v osvětlování, ale záhy zasáhla do různých odvětví průmyslu, kde elektromotory podstatně přispěly ke zvyšování výroby. Významnou roli sehrála elektrotechnika v městské veřejné dopravě, v níž "koňku" nahradily tramvaje. To ovšem vyžadovalo výrobu dostatečného množství elektrické energie v dynamech. Později, po zavedení střídavého proudu v alternátorech a jeho následný rozvod, transformaci na vysoké napětí v rozvodnách a transformovnách, dálkový přenos kabelovým nebo venkovním vedením, následnou transformaci na nízké napětí, popřípadě přeměnu na stejnosměrný proud v konvertorech (používaly se tzv. jednokotvové měniče, později rtuťové usměrňovače) a posléze rozvod k motorům a dalším elektrospotřebičům. Alternátory, transformátory, konvertory, motory, spouštěče, spínače, měniče a vedení bylo třeba spočítat, zkonstruovat, vyrobit a vyzkoušet."
(Některé trendy v energetice 20. století. Praha : Společnost pro dějiny věd a techniky : Národní technické muzeum, 2006. str. 41.)
Podrobné informace k historii a vývoji elektrických strojů u nás můžete nalézt v publikacích:
* KUBÍN, Miroslav. Proměny české energetiky : historie, osobnosti, vědecko-technický rozvoj. [Praha] : Český svaz zaměstnavatelů v energetice, c2009. ISBN 978-80-254-4524-2.
* Studie o technice v českých zemích VI., 1918-1945, (2. část). 1. vyd. Praha : Národní technické muzeum, 1995. ISBN 80-7037-043-2.
* Některé trendy v energetice 20. století. Praha : Společnost pro dějiny věd a techniky : Národní technické muzeum, 2006. ISBN 80-7037-158-7.
* MIKEŠ, Jan. Elektřina na dlani : kapitoly z historie elektrotechniky v českých zemích. 1. vyd. Praha : Milpo media, 2008. ISBN 978-80-87040-08-9.
Další literaturu k tématu můžete dohledat prostřednictvím Online katalogu Národní knihovny ČR: http://aleph.nkp.cz/cze/nkc , Souborného katalogu ČR: http://aleph.nkp.cz/cze/skc , Jednotné informační brány: http://www.jib.cz/ či článkové databáze ANL: http://aleph.nkp.cz/cze/anl .
Technika, technologie, inženýrství
--
Národní knihovna ČR
25.07.2011 07:58