-
To se mi líbí
-
Doporučit
dítě se specifickými poruchami učení v rodině, jak poruchu prožívají rodiče a děti, jaký dopad mají SPU na rodinu a okolí a jak rodina ovlivňuje vývoj dítěte
mám k dispozici knihu Specifické poruchy učení - Matějček, Sociální aspekty dyslexie - Vágnerová, Teorie a náprava vývovojových poruch učení a chování - Pokorná, Dyslexie a jiné poruchy - Selikowitz, Potíže dětí s učením a chováním - Serfontein, Základy psychologie - Vágnerová, Poruchy učení - Zelinková
Dobrý den,
publikací o specifických poruchách učení je poměrně velké množství, nejlépe Vy sama jako autorka bakalářské práce však můžete posoudit, který z dokumentů pro Vás bude nejlepší.
Uvádíme Vám seznam zdrojů, ve kterých můžete hledat, jedná se o klasické knihovní katalogy pro knihy, dále článkové databáze a nakonec licencované online databáze.
Jako první informační zdroj Vám doporučujeme katalogy volně dostupné na adrese http://aleph.nkp.cz/F/, jedná se především o následující katalogy:
* Souborný katalog ČR (báze SKC)
* katalog Národní knihovny ČR (báze NKC)
V Souborném katalogu můžete vyhledat tituly z většiny českých knihoven, u každého záznamu je zároveň uvedeno, která knihovna/-y vlastní exempláře a kde si tedy knihy můžete vypůjčit, případně získat prostřednictvím meziknihovní služby. Pro vyhledávání stačí zadat "specifické poruchy učení", příp. můžete u jednotlivých slov využít zástupný znak *, který umožní pravostranné rozšíření slova, tzn. po zadání "poruch*" bude vyhledáno porucha, poruchy, poruchám, poruše apod. Vyhledávání můžete zpřesnit dále výrazy typu rodina, prostředí, výchova apod., abyste získala maximálně relevantní záznamy.
Nyní Vám uvádíme některé z vyhledaných titulů v Souborném katalogu ČR:
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení: co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 2000. 136 s. Pro rodiče. ISBN 80-7169-773-7.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Sonda do problematiky specifických poruch chování. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. 207 s. ISBN 978-80-7311-075-8.
Obsah: http://toc.nkp.cz/NKC/200802/contents/nkc20081789466_1.pdf
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení a chování. 2. upr. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 46 s. Texty pro distanční studium. ISBN 978-80-7290-408-2.
Specifické poruchy učení a chování: sborník ... Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, [1994]-2006. Speciální pedagogika. ISSN 1211-670X.
PLOTNIK, Ronit. Growing up differently: the emotional and social world of children with learning disabilities and attention-deficit disorder: a new language for parents and educators. Tel Aviv: Contento De Semrik, C2012. 372 s. ISBN 978-965-550-059-2
Zajímavé by pro Vás také mohly být články z českých novin a časopisů, které dohledáte v bázi ANL, která je volně dostupná opět na adrese http://aleph.nkp.cz/F/:
KREJČOVÁ, Lenka a VÁLKOVÁ, Veronika. Specifické poruchy učení - bez spolupráce školy a rodiny to nejde!. Rodina a škola: časopis pro všechny rodiče a učitele, 2012, 59(8), s. 24-25. ISSN 0035-7766.
Pozn.: Dva texty, které se zabývají specifickými poruchami učení (SPU) žáků - na základní škole z pohledu psycholožky působící v neziskové organizaci DYS-centrum Praha a na střední škole z pohledu učitelky na gymnáziu. Obě autorky se shodují, že minimalizace obtíží žáků s SPU je práce dlouhodobá a náročná, která si vyžaduje aktivitu učitele a klade zvýšené nároky na rodiče. Upozornění na nové trendy a pomůcky pro žáky s SPU na konferenci a výstavě
DYSKORUNKA SLÁDKOVÁ, Iva. Výchovný přístup v rodinách s dítětem s diagnózou specifické vývojové poruchy učení. Sociální práce, 2003, 1, s.113-124. ISSN 1213-6204.
Pozn.: Stať seznamuje s výzkumem, který se zabýval otázkou, jak ovlivňuje diagnóza specifické vývojové poruchy učení u dítěte výchovný přístup jeho rodičů k němu. Použitá metoda, výzkumný postup a vzorek zkoumaných dětí. Odlišnosti mezivýchovným přístupem rodičů k dětem s poruchou učení a výchovným přístupem v jiných rodinách. Specifické vývojové poruchy: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie aj.
Dále Vám doporučujeme podívat se do katalogu vaší vysokoškolské knihovny a zde dohledat práce na toto téma od starších studentů. Některé z bakalářských/diplomových prací ukázkou uvádíme:
GREBÍKOVÁ, Daniela. Problematika žáků se specifickými vývojovými poruchami učení pohledem jejich rodičů [rukopis]. 2002. 113 l.
Pozn.: Diplomová práce--Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 2002.
SEDLÁKOVÁ, Kateřina. Děti se specifickými poruchami učení z pohledu literatury a očima jejich rodin [rukopis]. České Budějovice, 2010. 114 l. Dostupné také z: http://minas.jcu.cz/F/?func=direct&doc_number=000174885.
Pozn.: Diplomová práce (Mgr.) -- Jihočeská univerzita, Teologická fakulta, 2010.
SLÁDKOVÁ, Iva. Problematika specifických vývojových poruch učení u dětí školního věku ve vztahu k výchovným postojům rodičů [rukopis]. Brno, 2002. 66 l., 9. l. příl.
Pozn.: Bakalářská práce--Masarykova univerzita. Fakulta sociálních studií. Katedra psychologie, 2002.
Pokud máte zájem také o cizojazyčnou literaturu, pak Vám doporučujeme využívat také odborné licencované databáze typu EBSCO, Proquest, Web of Science a další. Vysoká škola, kterou studujete, zcela jistě některou z databází předplácí. V těchto databázích naleznete články z odborných periodik, velmi často aktuální datace a především v plném textu. Pro představu o těchto zdrojích se můžete podívat na seznam licencovaných zdrojů dostupných pro uživatele NK ČR na adrese http://www.nkp.cz/katalogy-a-db/licencovane-db/prehled-lic-zdroju. Ukázkou uvádíme:
Shewan L, McKenzie K, Quayle E, Crawley R. A qualitative exploration of the identities of parents with a learning disability. British Journal Of Learning Disabilities [serial online]. March 2014;42(1):17-24.
Al-Yagon M. Fathers and Mothers of Children With Learning Disabilities: Links Between Emotional and Coping Resources. Learning Disability Quarterly [serial online]. May 2015;38(2):112-128.
Karande S, Kulkarni S. Quality of life of parents of children with newly diagnosed specific learning disability. Journal Of Postgraduate Medicine [serial online]. April 2009;55(2):97-103.
Výchova a vzdělávání
--
Národní knihovna ČR
19.05.2015 20:43