-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, podle čeho jsou dětské knihy rozřazovány do věkových kategorií?
Jak jsou věkové kategorie definovány? Je toto v ČR nějak regulováno? Můžeme spoléhat na sjednocená kritéria pod relevantní autoritou, nebo si toto určuje každý nakladatel sám dle uvážení?
Moc děkuji a přeji hezký den.
Dobrý den,
domníváme se, že se členění literatury pro děti a mládež podle věkových kategorií neřídí dle nějakého zavedeného úzu nebo pravidla a ani neexistuje nějaká jeho přesná podoba. Alespoň jsme o tom v dostupných zdrojích nenalezli žádnou informaci.
Rozdělování dětské literatury podle věku obecně vychází z toho, že se děti neustále rozvíjejí a s rostoucím věkem se zvyšují také jejich potřeby a nároky. Proto dětem, které ještě neumějí číst, postačí knihy zaměřené více na vizuální stránku (např. obrázková leporela a knihy s jednoduchými říkankami a básničkami nebo pohádky), u čtenářů pak obrazová složka knihy postupně s věkem více a více ustupuje textové části. Mladší čtenáři vyhledávají spíše pohádkové knihy, knihy s příběhy, dobrodružnou literaturu, zatímco ti starší, řekněme od 12-13 let, postupně přecházejí nejčastěji k fantasy, sci-fi, dívčím románům nebo literatuře faktu.
Ve starší publikaci „Literatúra pre děti a mládež“ například autoři rozlišují věková období na:
1) Předčtenářskou fázi
a) Mladší předškolní věk (1. – 3. rok)
b) Starší předškolní věk (3. – 6. rok)
2) Čtenářská fáze
a) Mladší školní věk (6. – 10. rok)
b) Starší školní věk (11. – 15. rok – období pubescence)
Pokud si prohlédnete webovou nabídku některých nakladatelství v oblasti literatury pro děti a mládež (např. Albatros, Baobab, Meander, Argo aj.), může se její podrobnější členění lehce lišit, nicméně nakladatelství většinou velmi podobně rozlišují knihy určené předškolním dětem (0-6 let), pro mladší školní věk (6-10 let), starší školní věk (11-15 let) a případně mládeži (do 18 let). Podrobnější rozčlenění najdete například u Albatrosu, Baobabu nebo Meandru, naproti tomu nakladatelství Paseka kategorii dětské literatury dále nečlení vůbec. Z výše uvedeného by se tedy dalo usuzovat, že nakladatelství si konkrétní věkové hranice volí dle svého uvážení, může také odpovídat jejich profilaci a většímu či menšímu zaměření na dětského čtenáře.
Pro přehled uvádíme rozdělení kategorie literatury pro děti a mládež některých nakladatelství:
* Albatros - https://www.albatrosmedia.cz/beletrie-pro-deti/ (filtr Věk v levé části)
* Baobab - https://www.baobab-books.net/products
* Meander - https://www.meander.cz/knihy/
* Host - https://www.hostbrno.cz/knihy/pro-deti-a-mladez/
* Paseka - https://www.paseka.cz/pro-deti-a-mladez/kategorie-5/
Pokud byste potřebovala nějaký vzor, který by Vám pomohl literaturu podle věkových kategorií rozčlenit, mohla byste využít spíše stránky projektů věnujících se podpoře dětského čtenářství, např.:
* Celé Česko čte dětem - https://celeceskoctedetem.cz/pro-rodice/zlate-tituly
* Čtesyrád - https://www.ctesyrad.cz/nejctivejsi/literatura-pro-deti-mladez
* Čtení dětem na portálu Knihovny.cz - https://ctenidetem.knihovny.cz/
* Rosteme s knihou – Tipy na knihy (https://www.rostemesknihou.cz)
Použité zdroje:
* KOPÁL, Ján, PRELOŽNÍKOVÁ, Eva a TUČNÁ, Eva. Literatúra pre deti a mládež. 1. vyd. Bratislava: Slov. pedagog. nakl., 1987. S. 22-23.
* HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež (ve srovnávacím žánrovém pohledu): vysokoškolská učebnice pro studenty filozofické fakulty studijního oboru moderní filologie. Praha: SPN, 1984. S. 16. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:f1fcd210-1f66-11e3-bd38-5ef3fc9ae867
* NOVÁČKOVÁ, Iveta. Zájmová četba žáků mladšího školního věku v systému literární výchovy a vzdělávání na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2013. Diplomová práce. Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta. Dostupné také z: https://theses.cz/id/qur37i/2097461
* DOSTÁLOVÁ, Ivana. Situace současné české literatury pro děti. Hradec Králové, 2020. Bakalářská práce. Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta. Dostupné také z: https://theses.cz/id/bop7kw/STAG92136.pdf.
Jazyk, lingvistika a literatura
--
08.07.2022 07:18