-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den!
Chci se zeptat, co je to "učitelský dům" ve vztahu k Učitelským družstevním domům na Starém Městě. Jsou tyto byty, které dostali učitelé školy zdarma? Ty byty vlastnili nebo pronajímali? Zdarma nebo za nějakou speciální “učitelskou” cenu? Jaký byl účel těchto učitelských domů?
Dobrý den,
v našich dostupných zdrojích se nám nepodařilo najít odpovědi na všechny Vaše otázky, ale aspoň z některých ukázek v tisku informace vyplývají.
Komplex kubistických domů, které zmiňujete, byly vystaveny na Starém Městě v Praze na popud Družstva pro stavbu učitelských domů, jejich architektem byl Otakar Novotný.
Pro více informací doporučujeme ještě Národní pedagogické muzeum a knihovnu J. A. Komenského https://www.npmk.cz/, příp. Muzeum hl. města Prahy https://www.muzeumprahy.cz/o-nas-kontakty/ nebo Archiv hl. m. Prahy http://www.ahmp.cz/, mohli by mít nějaké další informace.
Níže ukázky z textů:
Byty učitelstva.
S umístěním školského kombinátu do zdravého prostředí mimo školní obvod souvisí i otázka učitelských bytů. Učitelstvo by sice mohlo dojížděti do školy autobusy jako žactvo, ale musí-li se zřídit naturální byty správců škol, vyřeší se ubytování veškerého učitelstva školského kombinátu ve zvláštních obytných domech, čímž se dá příklad účinné péče o bytovou kulturu učitelstva jiným obcím. Obce jsou nyní povinny postarat se o řádné ubytování učitelstva. Není to problém neřešitelný. Obytný učitelský dům se vyplácí. Nájemníci jsou dobří a stálí. Je-li při škole dostatek učitelských bytů, učitelé se trvale zařídí a nestěhují se, vydrží při škole dlouhá léta. A to je věc velmi důležitá, má-li velká škola trvalý sbor pracovníků, kteří pracují ve známých poměrech, a proto lépe.
Známe všichni, co znamená pro školu i děti časté měnění učitelů. Jestliže tedy řešíme při školském
kombinátu otázku učitelských bytů, činíme tak hlavně k prospěchu žactva a školy.
Moderní školské stavebnictví nedoporučuje projektovati naturální byty správců škol ve školních budovách. Umístění těchto bytů mimo normální školské rozměry je technickým oříškem pro projektanta. Naturální byty ve školních budovách jsou zbytečně vysoké, a proto drahé. Také z hygienických důvodů je výhodnější umístiti naturální byty mimo školní budovu.
Konečně je nutno mít ohled na správce školy a jeho rodinu a osvobodit je od školního ruchu.
Byt správce školy se skládá z předsíně, kuchyně, tří pokojů s příslušenstvím, t. j. pokojíkem pro služku,
špíží, klosetem, verandou, sklepem, půdou a koupelnou. Do bytu je zaveden vodovod, elektrický proud, plyn a ústřední topení. Prádelna je společná a obsahuje: elektrickou pračku, ždímačku, bazén na máchání, pracovní stůl na mydlení. K prádelně se připojuje sušárna a žehlírna. V každém obytném domě je zvláštní místnost pro telefon.
Pro starší učitele projektujeme byty v rozsahu bytů pro správce školy. Pro mladší učitele jsou byty dvoupokojové, pro svobodné svobodárny s předsíní, koupelnou a koutem pro vaření. Vhodná je v tomto učitelském domě také společenská síň, zařízená jako čítárna a knihovna. V ní se scházejí učitelské rodiny k přátelské besedě. K domům přiléhají dvorky a zahrady. Jsou zařízeny na společné užívání. Okolí školského kombinátu i obytných domů se upraví sadově podle návrhů zahradního architekta, takže celek působí estetickým dojmem.
(Ministerstvo školství a osvěty oznámilo výnosem ze dne 29. 8. 1945, č. 77706-45-II-1 toto:
„Při novostavbách školních budov a při zřizování nových škol nebylo vždy pamatováno na stavbu bytů pro učitele. V mnohých případech bývali učitelé na újmu svého zdraví v bytech nevhodných a v některých případech nemohli vůbec v místě svého působiště bydliti. Tím trpělo školní vyučování.
Protože tento stav není trvale možným, ukládám zemské školní radě, aby při předkládání návrhů na
zřízení nových škol, dále při stavbách školních budov zkoumala, zda-li příslušné obce kromě závazku o úhradě věcného nákladu převzaly také závazek postarati se novostavbou nebo jiným způsobem o řádné ubytování učitelstva.
V případě, že by usnesení místních národních výborů tento závazek neobsahovalo, jest žádost o zřízení školy, případně o novostavbu školní budovy vrátiti jako neúplnou k doplnění shora uvedeným usnesením.")
Čerpáno z: LABOUTKA, Karel Josef. Stavba a zařízení školy: pokus o vzornou budovu národní školy. Praha: Komenium, učitelské nakladatelství společnost s r. o., 1947, s. 86. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:f99ac388-32bb-4749-bb38-730281338547
V oblasti školské politiky se čeští učitelé neprosadili. Četná vystoupení proti připravované novele školského zákona z roku 1869 nebyla vyslyšena…
Překvapivé za této situace je množství svépomocných aktivit: v roce 1901 je zřízena Ústřední záložna učitelská, v roce 1902 uzavřena smlouva s pojišťovnou Praha o životním pojištění, v roce 1901 je zřízeno Učitelské knihkupectví, které kromě vlastního účelu přináší i slušný zisk. Svépomocí jsou zřízeny i další podniky: 1896 Učitelský sirotčinec, 1902 Zoubkův studentský útulek v Kostelci n. O., krátce nato Učitelský dům a studentský útulek na Vyšehradě, ale i Učitelský penzionát Praha na ostrově Rab aj.
Zdroj: KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010, s. 16-17. ISBN 978-80-7308-301-4. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:93691c20-57d4-11e4-8b11-005056827e51
Josef Roubíček:
Nový učitelský dům.
Významným dnem v dějinách našeho ZÚS (Zemský ústřední spolek) zůstane 19. prosinec 1937. Toho dne se rozhodl širší výbor, že ZÚS zakoupí na Novém městě pražském v ulici »Na Zbořenci« blízko Karlova náměstí – tedy v samotném středu hlavního města republiky – pozemek ve výměře 400 čtv. sáhů pro budoucí nový učitelský dům. Toto důležité rozhodnutí stalo se po zralém uvážení hospodářského odboru i užšího výboru ZÚS a proto 48 členů širšího výboru hlasovalo pro tuto koupi v plném vědomí své odpovědnosti před učitelskou veřejností i do budoucna, neboť si dobře uvědomili velký význam tohoto rozhodnutí pro náš ZÚS jak po stránce hospodářské tak i organizační.
Naléhavá potřeba nového učitelského domu, v němž by byl umístěn útulek pro studující syny a dcery
učitelské, organisační kanceláře, organizační podniky (záložna aj.), potřebný počet náležitě zařízených
pokojů pro přechodné ubytování kolegů a kolegyň z venkova, přednášková síň a p., byla pociťována-
již řadu let a v správních orgánech ZÚS bylo již dlouho o tom uvažováno.
Že nemohla býti koupě provedena dříve, zavinil nedostatek mobilních hmotných prostředků…
můžeme příslušníky naší stavovské organisace ujistiti, že během 3-4 let postavíme nový učitelský dům, který bude učitelstvo sdružené v ZÚS opravdu důstojně representovat, bude chloubou a ctí učitelstvu v době přítomné i budoucí.
Jednou z největších předností zakoupeného pozemku jest jeho umístění uvnitř Prahy…
aby účelně sloužil řadou pohodlně a dobře vybavených pokojů к ubytování kolegů a kolegyň i příslušníků jejich rodin, přijíždějících občas z venkova do Prahy. Umístění organisačních kanceláří, učit. záložny, prodejny učit. knihkupectví a přednáškové síně v novém domě předpokládá rovněž, aby nový dům stál uvnitř Prahy.
A konečně i pro studenty a studentky — syny a dcery příslušníků ZÚS — pro něž v přední řadě dům
stavíme, je zvolené místo při rozptýlenosti vysokých škol ve Velké Praze velmi vhodným centrem…
Jsme si plně vědomi toho, že dům musí sloužiti učitelstvu celá desítiletí a podle toho také svoji
práci zařídíme…
Čerpáno z: Český učitel: věstník Zemského ústředního spolku jednot učitelských v Čechách. Praha: Zemský ústřední spolek jednot učitelských v Čechách, 27.01.1938, 41(21), s. [237]. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:8aa43b20-1573-11e6-9fc8-005056825209
Učitelskými domy se nazývaly a měly i v českých poměrech stejný účel, jako dům pro německou klientelu, viz níže.
Učitelské domy v místech lázeňských. Moravská Ústřední jednota učitelská usnesla se na schůze delegátů v Prostějově, by v Luhačovicích byl postaven učitelský dům…
Spolek německého učitelstva pro vystavění asylu v Karlových Varech…
Členem může se státi učitel neb učitelka národnosti německé, složí-li 30 K zápisného.
Spolek pomáhá členům tím, že za ně zaplatí taxu lázeňskou, hudební, opatří jim levnější koupele a zaplatí za ně honorář lékaři…
Čerpáno z: Vychovatel: časopis věnovaný zájmům křesťanského školství. Orgán Katechetského spolku a Jednoty Českého katolického učitelstva v Království Českém. Ročník XX. Majitel a vydavatel „Družstvo vlast“, odpovědný redaktor Th. Dr. Rudolf Horský. Redaktor učitelské přílohy Jos. Flekáček, Redaktor katechetské přílohy Fr. Žundálek. V Praze: Knihtiskárna DRUŽSTVA „Vlast“ – nakladatelství, 1905. http://librinostri.catholica.cz/download/VyKpUp1905-r.pdf
Pracovní program spolku nastínil posl. Černý…
V ohledu hmotném bude snahou jeho uzákoniti návrh… a postaviti učitelstvo na roveň státnímu
úřednictvu, dále vystavěti učitelský dům v Praze…
Čerpáno z: Rozhledy: revue umělecká, politická a sociální. Praha: [s.n.], 1902, 12(49), s. 1281. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:ddc720b0-b305-11e3-a597-5ef3fc9bb22f
Rozhledy XIV. 5. — 17. září 1904.
... Zajisté nejméně příčiny к nářkům na omezování slova má kol. Kožíšek, kterýž svou polemikou proti
stavbě učitelského domu zbytečně rozdělil učitelstvo ve dva tábory.
„Učitelské domy“ má učitelstvo v jiných zemích a dobře se osvědčují, mohlo též učitelstvo české míti
svůj dům a nebylo by to ke škodě….
Čerpáno z: Rozhledy: revue umělecká, politická a sociální. Praha: [s.n.], 1904, 14(51), s. 1204. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:fd019c30-af81-11e3-9d7d-005056827e51
Rozhledy: revue umělecká, politická a sociální. Praha: [s.n.], 1904, 14(52), s. 1237. Dostupné také z: https://kramerius5.nkp.cz/uuid/uuid:8de405e0-af81-11e3-87a3-001018b5eb5c
Historie a pomocné historické vědy. Biografické studie
Praha
30.08.2024 17:05