-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den, zajímal by mě rozdíl mezi celoživotním vzděláváním, celoživotním učením, distančním vzděláváním a vzděláváním dospělých. Děkuji za odpověď.
Dobrý den, publikace
PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. [i.e. Vyd. 5.]. Praha : Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8
definuje takto následující pojmy:
* Celoživotní učení/vzdělávání - angl. lifelong learning/education; reccurent education; česky též permanentní vzdělávání.
V posledních desetiletích se ve vzdělávací politice v celosvětovém měřítku prosazuje koncepce, že se lidé musí učit a vzdělávat v průběhu celého života. Nejde přitom o prodloužení povinné školní docházky či rozšíření stávajících vzdělávacích systémů, ale zásadně o nový pohled na roli vzdělávání pro jednotlivce a veškeré lidstvo. Ekonomické a jiné důvody vedou k tomu, aby se vzdělávání stávalo dostupným pro všechny občany, v kterémkoli věku a to v souladu s jejich potřebami a zájmy. K tomu je nutno vytvářet motivaci lidí k celoživotnímu vzdělávání. Předpokládá se, že idea celoživotního učení/vzdělávání se bude uskutečňovat v dlouhodobé perspektivě, ve směru k učící se společnosti. K realizaci této ideje dnes významně přispívají různé formy dalšího vzdělávání a vzdělávání dospělých.
Těmto trendům je dnes věnováno mnoho dokumentů UNESCO, OECD, EU, Rady Evropy, atd. V ČR je součástí Národního programu rozvoje vzdělávání.
* Distanční vzdělávání - forma studia zprostředkovaná médii (telefon, rozhlas, televize, počítač, zvláště internet, el. pošta, atd). Je založeno na samostatném studiu účastníků, řízeném specializovanou institucí, bez prezenčního kontaktu studujících s vyučujícími. Výuku zajišťují speciálně připravené učební materiály (výukové balíčky) a jiné metody studijní podpory a hodnocení, umožňující individuální přístup (komentáře a podpora lektorů, tutorů a konzultantů). Formy distančního vzdělávání se využívají v systému otevřené univerzity a také v kombinovaném studiu. V ČR působí od r. 1995 Národní centrum distančního vzdělávání při Centru pro studium vysokého školství v Praze.
* Vzdělávání dospělých - angl. adult education, obvyklý český ekvivalent je výchova a vzdělávání dospělých. Termín pokrývá širokou oblast jednak edukačních procesů (učení dospělých osob a na ně zaměřené vyučování), jednak institucí, programů, způsobů řízení a podpůrných aktivit tvořících dohromady systém zabezpečující jiné než formální vzdělání. Dnes se vzdělávání dospělých realizuje v neobyčejně intenzivním rozvoji profesně orientovaného vzdělávání: odborné vzdělávání, programy podnikového vzdělávání, školení za účelem zvýšení nebo prohloubení kvalifikace a rekvalifikace, aj. Součástí vzdělávání dospělých jsou také způsoby neformálního vzdělávání, zejm. otevřené univerzity, univerzity třetího věku, aj. Ve vzdělávání dospělých se uplatňuje distanční vzdělávání a korespondenční studium, lze sledovat
vzestup této formy vzdělávání. Vzdělávání dospělých je dnes také principem vzdělávací politiky všech zemí vzhledem k jeho závažnosti pro pracovní trh, kulturní a vědecký rozvoj. V ČR je vědecká teorie o vzdělávání dospělých rozvíjena v rámci andragogiky.
Další informace naleznete také na webové stránce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy www.msmt.cz , konkrétně např:
* http://www.msmt.cz/vzdelavani/dokumenty-o-dalsim-vzdelavani-a-celozivotnim-uceni
* http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol .
Výchova a vzdělávání
--
Národní knihovna ČR
13.11.2008 11:03