barevná symbolika- žlutá barva

Text dotazu

Dobrý den,prosím potřebovala bych zjistit jakou má
význam žlutá barva ve výtvarném projevu i všeobecně v rámci barevné
symboliky.

Předem děkuji:)

Odpověď

Dobrý den,

omlouváme se za opožděnou odpověď. Přestože se individuální vnímání jednotlivých barev a jejich odstínů u jednotlivých lidí velmi odlišují, při empirických výzkumech preferencí barev docházejí vědci k výsledkům, které mají obecnou platnost :

Žlutá - povzbuzuje, osvobozuje, přináší uvolnění, pocit souladu, harmonie, působí vesele a otevřeně, ale může být spojována i s povrchností a přelétavostí.

Žlutá je barva rozumu a povzbuzuje mentální činnost, napomáhá rychlejšímu myšlení. Hodí se na vyčištění myšlenek a nejasností. Užití se musí pečlivě vážit, protože je barvou velmi stimulující a může způsobit vyčerpání a depresi.

Světlá žluť (citrónová)- naznačuje potřebu bránit se uvolnění napětí.

Oranžová - je slavnostní, vyvolává pocit radosti, je spojena s představou slunce, tepla, bohatství, zlata, úrody, slavnostního vzrušeného očekávání, ale i s bezcílným hektickým rozčilením.

Více na: http://www.onlio.com/clanky/psychologie-barev-2.html#ixzz1JJFr9VOw

Barevné spektrum tvoří barvy červená, oranžová, žlutá, žlutozelená, zelená, indigově modrá, modrá, fialová.

Kromě těchto barev existují ještě další barvy, které naše oko nevnímá a to jsou ultrafialové a ultračervené barvy. Odráží-li určitý předmět jen některý paprsek spektra pohltí ostatní, dostává pak barvu odraženého paprsku.

Základní (primární) barvy v malířství jsou - červená, žlutá, modrá.

Vlastnosti:

a) nedají se rozložit na jiné barvy,b) nemohou se namíchat z jiných barev,c) mohou se z nich složit všechny ostatní barvy Když se smíchají dvě základní barvy, vznikne barva podvojná (sekundární):

červená + žlutá = oranžová

Barva, která vznikne smícháním dvou barev podvojných se nazývá barvou terciální /podvojná) zelená + oranžová = citrónová fialová + zelená = olivová oranžová + fialová = kaštanová Když do určité barvy přimícháme takovou barvu, která její intenzitu zeslabí, mluvíme o lomených (tlumených barvách).

K dokonalosti malířské iluze přirozené prostorovosti přísluší modulace světla a barev. Zde se jedná se o perspektivu "vzdušnou, či barevnou".

Zobrazované předměty, postavy, krajina, se zvětšující vzdáleností ztrácejí na barevné intenzitě a přecházejí do modré barvy, do tzv."vzdušné modři".

Konkrétně : barvy, které se zdají být ustupující do pozadí jsou modrá, zelená a šedá ve světlejších tónech. Barvy teplé vystupují do popředí, zvláště pak červená, žlutá a modrá. Samozřejmě, že dokonalé zvládnutí barevnosti přispívá k prostorovému účinku obrazu.

Více na:

http://www.umeni.estranky.cz/clanky/teorie_.html

http://cs.wikipedia.org/wiki/Malba

http://cs.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%AD%C5%99stv%C3%AD

Obor

Psychologie

Okres

--

Knihovna

Národní knihovna ČR

Datum zadání dotazu

12.07.2011 15:24

Přidat komentář

Pokud chcete přidat komentář, zadejte jej do formuláře níže. Nejsou povoleny žádné formátovací značky. Adresy na web nebo emailové adresy budou automaticky transformovány na aktivní odkazy. Komentáře jsou moderovány.

Zapište číslici "pět".

Hledání v archivu