-
To se mi líbí
-
Doporučit
Dobrý den,prosím potřebovala bych zjistit jakou má
význam žlutá barva ve výtvarném projevu i všeobecně v rámci barevné
symboliky.
Předem děkuji:)
Dobrý den,
omlouváme se za opožděnou odpověď. Přestože se individuální vnímání jednotlivých barev a jejich odstínů u jednotlivých lidí velmi odlišují, při empirických výzkumech preferencí barev docházejí vědci k výsledkům, které mají obecnou platnost :
Žlutá - povzbuzuje, osvobozuje, přináší uvolnění, pocit souladu, harmonie, působí vesele a otevřeně, ale může být spojována i s povrchností a přelétavostí.
Žlutá je barva rozumu a povzbuzuje mentální činnost, napomáhá rychlejšímu myšlení. Hodí se na vyčištění myšlenek a nejasností. Užití se musí pečlivě vážit, protože je barvou velmi stimulující a může způsobit vyčerpání a depresi.
Světlá žluť (citrónová)- naznačuje potřebu bránit se uvolnění napětí.
Oranžová - je slavnostní, vyvolává pocit radosti, je spojena s představou slunce, tepla, bohatství, zlata, úrody, slavnostního vzrušeného očekávání, ale i s bezcílným hektickým rozčilením.
Více na: http://www.onlio.com/clanky/psychologie-barev-2.html#ixzz1JJFr9VOw
Barevné spektrum tvoří barvy červená, oranžová, žlutá, žlutozelená, zelená, indigově modrá, modrá, fialová.
Kromě těchto barev existují ještě další barvy, které naše oko nevnímá a to jsou ultrafialové a ultračervené barvy. Odráží-li určitý předmět jen některý paprsek spektra pohltí ostatní, dostává pak barvu odraženého paprsku.
Základní (primární) barvy v malířství jsou - červená, žlutá, modrá.
Vlastnosti:
a) nedají se rozložit na jiné barvy,b) nemohou se namíchat z jiných barev,c) mohou se z nich složit všechny ostatní barvy Když se smíchají dvě základní barvy, vznikne barva podvojná (sekundární):
červená + žlutá = oranžová
Barva, která vznikne smícháním dvou barev podvojných se nazývá barvou terciální /podvojná) zelená + oranžová = citrónová fialová + zelená = olivová oranžová + fialová = kaštanová Když do určité barvy přimícháme takovou barvu, která její intenzitu zeslabí, mluvíme o lomených (tlumených barvách).
K dokonalosti malířské iluze přirozené prostorovosti přísluší modulace světla a barev. Zde se jedná se o perspektivu "vzdušnou, či barevnou".
Zobrazované předměty, postavy, krajina, se zvětšující vzdáleností ztrácejí na barevné intenzitě a přecházejí do modré barvy, do tzv."vzdušné modři".
Konkrétně : barvy, které se zdají být ustupující do pozadí jsou modrá, zelená a šedá ve světlejších tónech. Barvy teplé vystupují do popředí, zvláště pak červená, žlutá a modrá. Samozřejmě, že dokonalé zvládnutí barevnosti přispívá k prostorovému účinku obrazu.
Více na:
http://www.umeni.estranky.cz/clanky/teorie_.html
http://cs.wikipedia.org/wiki/Malba
http://cs.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%AD%C5%99stv%C3%AD
Psychologie
--
Národní knihovna ČR
12.07.2011 15:24